גירסת הדפסה

נס חנוכה

אריאל הירשפלד

אריאל הירשפלד כותב על השיר המסתורי והמוזר שהיה באוזניו היפה מבין כל שירי העולם

ואז אמרה אסתר הגננת שעכשיו יהיה נס חנוכה. התעוררתי מבהייתי והבטתי סביבי ולא ראיתי שום דבר מיוחד. ופתאום, בתוך השקט, שם למעלה במרכז התקרה, אני רואה שסביבון הבריסטול התלוי זע מעט במקומו ומתנדנד ולאט לאט הוא יורד מן התקרה. כל כולי נמלאתי תדהמה. כלומר: כל כולי התרוקנתי ונמלאתי רוח. נדמה לי שרעדו אמות הסיפים.

 

לא האמנתי בנסים. אף אחד לא מאמין בנסים. גם לא בגיל שלוש וחצי.

הגנון של אסתר היה בנין ארוך בעל גג רעפים, ולפניו חורשת אורנים עקומים, קטנים ורזים יותר מן האורנים שלנו, ברחוב החרובים בפרדס חנה, על יד חנות הירקות של אהובה ואברהם, המכלת של קובֶּר וחנות הגלנטריה של הגברת ואכטֶל, שהיו לה ציפורניים ארוכות מאד ומשוחות בלק אדום מבריק, עד שלא יכלה להחזיק כלום מרוב ציפורניים.

חנוכה. יום ענן וערפל. אמא באה וכל האמהות באו למסיבת חנוכה. כל ילד קיבל כתר נייר, ועליו, בחזיתו, נר מנייר ושלהבת מנייר-זהב. כולם נדחקים בפרוזדור הארוך אל החדר הגדול של הגנון שבו תהיה מסיבת החנוכה. סביב סביב כסאות קטנים לילדים ומאחוריהם ספסלים למבוגרים. שרשרות שרשרות של נרות וכדים עשויים נייר תלויות ומקשטות את החדר הגדול, ובמרכזו, מן התקרה, תלוי סביבון גדול עשוי נייר בריסטול תכול וכתוב עליו, בכל פאה, "נס, גדול, היה, פה", והכל משעמם.

 

אסתר דיברה על המכבים ועל אנטיוכוס הרשע, שכבר ידעתי מה הוא עשה, וסימה העוזרת סיפרה על נס פך השמן, אבל אני ידעתי שמישהו מילא אותו בלילה, ומאד התפלאתי שהיא מספרת את זה שוב ועוד בפני ההורים.

בית המקדש היה המקום היפה והמופלא ביותר עלי אדמות. זה ברור. אי אפשר לתאר בכלל כמה יפה הוא היה וענק וכביר. מאד מאד הצטערתי שאיש לא יראה עוד את המנורה בעלת שבעת הקנים, שאינה דומה לחנוכיה שלה יש תשעה קנים; את מנורת הזהב העשויה זהב טהור, היא המנורה של אלוהים.

איך מציירים את אלוהים, שאל אותי רזי אקסנפלד כעבור שנתיים, בגן החובה. "לבן על לבן", הסברתי מיד בידענות. אני ידעתי לצייר אפילו מרבה רגליים.

השיר שהיה באוזני היפה בין כל שירי העולם, היפה והקדוש מכולם, המסתורי והמוזר, הבלתי מובן למעשה - "מעוז צור ישועתי". את כל מלותיו ידעתי בעל-פה, אך שרתי אותן הברות-הברות לא מובנות: "מה-עוזצוריֶה-שוע-תי" ואבא שר אותו יפה להפליא

אחר כך היינו חנוכיה. אסתר סידרה אותנו בשורה וכל אחד החזיק חצי אשכולית שרוקנה מן הפלחים ומולאה בחול ובו תקוע נר חנוכה. אני הייתי השמש - אז ובכל שנות הגן שבאו אחר כך, כי הייתי גבוה מכולם. חנניה ניגן באקורדיון היפה והנוצץ שלו את השיר על פך השמן וכולם שרו. אפילו אמא עשתה עצמה כאילו היא שרה. ידעתי שהיא לא שרה באמת, כי היא ידעה רק כמה שורות מתוך "מעוז צור" ואת "סביבון סוב סוב סוב" שאותו היא שרה "סביבון סוף סוף סוף, חנוכה הוא חק טוף". אחר כך ישבנו סוף סוף ושרנו "חנוכה, חנוכה, חג יפה כל כך", וכבר הייתי עייף מאד.

ואז אמרה אסתר שעכשיו יהיה נס חנוכה. התעוררתי מבהייתי והבטתי סביבי ולא ראיתי שום דבר מיוחד. הכל היה במקומו: הילדים מסביב, ההורים מאחוריהם. אסתר בפינת הריבוע. גשם בחלונות. שרשרות של נרות וכדים מנייר צבעוני. הייתי כבר רעב, אסתר אמרה ששר החנוכה שמע על הגנון שלנו ובא לבקר אותנו. הצצתי מיד בפתח החשוך של הפרוזדור לראות את שר החנוכה. לא נראה איש. "מירושלים עיר הקודש הוא בא אלינו, לספר לילדים ולהביא להם את נס החנוכה". כל גופי רחש בסקרנות ובשמץ של פחד, שמא שר החנוכה הוא מלאך שעף בכנפיו הגדולות עד אלינו. אולי הוא כבר נמצא על הגג, בראש הרעפים, מחכה לרגע שבו אסתר תסמן לו והוא ייכנס אלינו? ואז אמרה אסתר בקול מסתורי ולוחש, כמו בדקלום, "שקט שקט שקט שקט... והנה הנס מתרחש". הכל

נס חנוכה-שערים-נס באדיבות
'הסביבון', מוסקבה, 1915
באדיבות אוסף משפחת גרוס, תל-אביב

סביב שקט. איפה הוא? איפה הנס? וכבר חדר הספק שהנה, שוב, הכל סיפור, סתם סיפור. ופתאום, בתוך השקט, שם למעלה במרכז התקרה, אני רואה שסביבון הבריסטול התלוי זע מעט במקומו ומתנדנד ולאט לאט הוא יורד מן התקרה. כל כולי נמלאתי תדהמה. כלומר: כל כולי התרוקנתי ונמלאתי רוח. באמת הוא יורד. מאליו הוא יורד. ראיתי אמנם את החוט שהוא תלוי עליו. אבל יותר הוא ירד מאליו מאשר היה תלוי בחוט. דמעות נקוו בעיני. אושר חונק מילא את גרוני. הנה הוא מוריד אלינו את הסביבון הגדול שידעתי שכתוב עליו "נס גדול היה פה". והוא יורד מאליו. יורד ויורד מאליו. נדמה לי שרעדו אמות הסיפים.

אסתר ניגשה והניחה תחתיו מגש גדול. היא נגעה בסביבון התכול ואז התרחש הנס הגדול מכל: הסביבון נפתח וממנו נשפכו אל המגש סופגניות. הר של סופגניות נשפך מתוכו. ופתאום ידעתי כולי: יש נסים. יש מאליו הוא מתמלא ויש יורד בעצמו מן השמים והוא מלא-מלא סופגניות. ויש לכולם. לכולם זה הספיק. סופגניות נהדרות, מכוסות אבקת סוכר. ואני מאד אוהב סופגניות. מאד אני אוהב סופגניות.

נס ירידת הסביבון מן התקרה הפך מופלא יותר ככל שחשבתי עליו וסיפרתי עליו ונזכרתי בו. וזה מוזר: הרי מלכתחילה קינן בי הספק - שלא מלאך הוריד אותו אלא אסתר הגננת היא תלתה אותו והחביאה את החוט שנמשך עד הפרוזדור והיא עצמה הפעילה את הנס, וככל שעברו השנים הפך הספק לידיעה גמורה. ובכל זאת - רגע הנס עצמו ורגע התדהמה שהרחיבה אותי פתאום למראהו רשומים בי חזק יותר מן הידיעה הזאת ואין לה כח עליהם.

הציפייה לנס היתה חזקה מכל הספקות שהיו כבר לפניו.

נס הסביבון של אסתר צבע את חג החנוכה של ילדותי באור יקרות. משהו מן הפלא הכביר שהיה בו התפשט ונמזג במראה הנרות הנוספים יום-יום לחנוכיה ובטעם הסופגניות והלביבות שאמא הכינה, ובמיוחד בשיר שהיה באוזני היפה בין כל שירי העולם, היפה והקדוש מכולם, המסתורי והמוזר, הבלתי מובן למעשה - "מעוז צור ישועתי". את כל מלותיו ידעתי בעל-פה, אך שרתי אותן הברות-הברות לא מובנות: "מה-עוזצוריֶה-שוע-תי" ואבא שר אותו יפה להפליא ואחותי שרה את הקול השני, וכשמגיעה המילה "יֶה-שוע" עולה צמרמורת מרוב יופי הבא מצירוף הצלילים. זו המנגינה החגיגית באמת, הגבוהה מכל המנגינות, והיא כמו צועדת על פני ההרים עד שהיא מתרוממת מעט ב"לְכָנָה-אֶלֵה-שַׁבֵּחַ", אבל זו אינה אלא התכוננות אל הרגע המרטיט, שבו כולם כמעט צועקים במקהלה וכל החדר מלא אותם - "לְעֵתָ-כינמַט-בֵּ-אַח", ואחרי הנסיקה הזאת היא יורדת כציפור נהדרה המסתובבת במעופה סביב עצמה "מי-צר-הַמְנַה-בֵּהֵהֵהֵאַח" וכולם מאושרים שהיא נחתה, ושרים יחד את המלים האחרונות, המובנות סוף-סוף, הנכונות כל כך - "אז אגמור בשיר מזמור", והחרוז היפה הזה "מור" ו"מור" מתהדהד הלאה הלאה, עוד "מור" ועוד "מור", ונדמה שמאחוריו יש עמודים רבים החוזרים באמונה על המלים "אגמור" ו"מזמור". כל כך מובנות ובהירות היו המלים האחרונות אחרי המבוך המפותל של "תיכּונבּיתֵה-פִילָתִי" ו"דָנֶזָהבֵּחַ". והן הוחשו כמו גמול נפלא על שהעפלנו יחד בארצות הלא נודעות של המלים ויצאנו מהן גיבורים בשלום. המילה "אגמור" מילאה אותי אכזבה וצער של הרף עין: למה לגמור? אבל אז באה מיד "בשיר מזמור" וניחמה את כולם על המילה "לגמור", וכמו עטפה אותה כליל וקראה לה לחזור שוב ושוב.

נס חנוכה-שערים-מעוז צור באדיבות
מתוך ברכות ופיוטים לחנוכה, המזרח התיכון, 1875, באדיבות אוסף משפחת גרוס תל-אביב

ואני היודע שאינני היחיד בין הדוברים עברית מילדותם, שכשהם באים אל רגע של גמירה, בכל המעשים שהם יותר מטרחה, שיש בהם עמל וצער, עולה בהם החרוז הזה על ההרמוניה החגיגית הרשומה בו במוזיקה ובמלים. וגם אחרי שלמדתי, אחרי שנים רבות, על פירושה האמיתי של "אגמור" בשיר הזה (מלשון "גמר את ההלל" ואולי גם מלשון "לְגַמֵּר" שהוא שריפת בשמים על גחלים להעלות ריח קטורת) לא נמר ממנה טעמה הראשון שנגע בסוף, בכניסה אל הסוף, בעשיית הסוף, בהרחבת הסוף עד שהיה פרק שלם שיש בו עוד המראה גדולה אחת, יקרה מכל יקר, לפני הנחיתה האחרונה.      

פרק מתוך ספרו של אריאל הירשפלד, "רישומים של התגלות", בהוצאת חרגול ועם עובד, באדיבות המחבר וההוצאה. הפרק מובא כאן בקיצורים. לפרק המלא



דף ראשי | מאגר הפיוטים והלחנים | מבואות, עיונים, הגיונות | קהילות שרות
פיוט השבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלח לך פיוט | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)


רננות קהילות שרות הפונותיקה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות

סמל אקום