גירסת הדפסה

פיוטים לחתונה

חנה פתיה

כל מי שהיה אי פעם בחתונה, שלא לדבר על חתונתו שלו עצמו, יודע לומר שאחד המרכיבים החשובים ביותר בחתונה ומה שתורם רבות להצלחתה ולחוויה מיוחדת וזכורה לטוב היא המוסיקה והשירים המלווים את הטקס.

במרבית החתונות שתי נקודות הזמן המוסיקליות העיקריות הן החופה והריקודים שלאחריה והן נבדלות זו מזו באופיין ובהתאם לכך גם בסוג המוסיקה המלווה אותן.

אם רגעי הכניסה לחופה וטקס החופה עצמו אפופים תחושה של התרגשות, כובד ראש ומודעות לחשיבות הרגע, הרי שחטיבת הריקודים שבחתונה היא בדרך כלל משוחררת וקלילה יותר, רגעי השיא מאחורינו ועכשיו אפשר לקפץ ולשמוח בחופשיות.

 במרבית החתונות המסורתיות החתן והכלה מובלים אל החופה בנפרד. תחילה מובילים בשירה ובריקודים את החתן, כשמשני צדיו הוריו או שני האבות, אל הכלה. הכלה יושבת בד"כ על 'כיסא כלה', ומשני צדיה הוריה או שתי האמהות. כשהחתן מגיע אל הכלה, הוא רוכן אליה, לוחש לה כמה מלים ומכסה את פניה בהינומה.

 

פיוטי חתונה-בדרך לחופה

חתן וכלה בדרך לחופה

המפגש הנוצר בין החתן לכלה בעת כיסוייה בהינומה הוא מפגש מיוחד ומרגש המלוּוה לעתים קרובות בדמעות. במנהגים המסורתיים החתן והכלה לא מתראים בשבוע שלפני החתונה, מה שמעצים את הגעגוע ואת ההתרגשות ברגע המפגש הזה ביניהם, דקות ספורות לפני שהם עומדים יחד תחת החופה ובאים בברית הנישואים.

המסורת היהודית רואה ברגעים של כיסוי הכלה בהינומה 'שעת רצון' שבה מתקבלות כל תפילותיהם של בני הזוג, ולכן נוהגים לתת בידיהם פתקאות ובהן בקשות להיוושע בעניינים שונים, על מנת שיתפללו עבורם.

הרגעים האלו של הובלת החתן אל הכלה ולאחר מכן הובלתם אל החופה הם רגעים שהמוסיקה והשירה תופסים בהם מקום חשוב ומשמעותי, שכן הם יוצרים ובונים את האווירה הרצויה.

הנה המלצות והצעות לכמה פיוטים וניגונים לרגעים של ליווי החתן, הובלה לחופה, והעמידה מתחת לחופה.

מזל טוב!

 

פיוטי חתונה-חתן מובל

הובלת החתן אל הכלה

עוד יישמע
עוֹד יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחֻצוֹת יְרוּשָׁלִַם קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה

זהו ככל הנראה הטקסט המושר ביותר והמזוהה ביותר עם חתונות. בכל חתונה שהיא יגיע הרגע בו ישירו או ירקדו לפי השיר הזה, או שני הדברים ביחד...

בחתונות מסורתיות נוהגים לשיר את השיר הזה בשמחה ובצהלולים כאשר מלווים את החתן הפוסע לקראת הכלה על מנת לפרוש על פניה את ההינומה לפני החופה. זהו אחד מרגעי השיא של טקס החתונה, של שירה וריקודים ושמחה מתפרצת, והבחירה בשיר הזה ברגעים האלו כמעט מתבקשת מאליה.

רגע נוסף שבו שרים את השיר הזה הוא בסיום החופה אחרי שבירת הכוס ואנחת הרווחה על כך שהכל עבר בשלום.

קול דודי
קוֹל דּוֹדִי דוֹפֵק, פִּתְחִי-לִי אֲחֹתִי רַעְיָתִי יוֹנָתִי תַמָּתִי

ציטוט קצרצר מתוך פסוק בשיר השירים, שבמלים ספורות מקפל בתוכו את האהבה הגדולה של זוג האוהבים והחיפוש ההדדי שלהם. שיר השירים שימש השראה למשוררים רבים, ששיבצו פסוקים ומלים בתוכו בשיריהם, ולא רק בשירים לחתונה.

מייסד חסידות חב"ד חיבר למלים האלו לחן בהלך רוח של געגוע וכיסופים והוא מושר בדבקות ובלהט הולכים וגוברים. בחתונות מסורתיות שרים או מנגנים את השיר הזה כאשר מובילים את החתן אל הכלה, לכיסוי פניה בהינומה.

 

 

פיוטי חתונה-הובלת הכלה

הובלת הכלה לחופה

התנערי
בואי כלה, בואי כלה, המלים המפורסמות שאף חתונה איננה שלמה בלעדיהן, לקוחות מתוך הפיוט הזה, שהוא למעשה קטע מפיוט ארוך יותר - 'לכה דודי' - פיוט שאתו מקבלים את השבת בתפילת קבלת שבת. הכלה בהקשר של הפיוט היא לאו דווקא הכלה האישה אלא השבת, אבל הדימויים כל כך נשיים והשפה כל כך עדינה ורכה שממש מתבקש לשיר את המלים האלו בחופה. ואכן, לא מעט מלחינים הלחינו לבתים האלו לחן כשיר בפני עצמו. הנה אחד הידועים והפופולריים שבהם:

הִתְנַעֲרִי מֵעָפָר קוּמִי                          לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִּפְאַרְתֵּךְ עַמִּי

עַל יַד בֶּן יִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי                    קָרְבָה אֶל נַפְשִׁי גְּאָלָהּ

 

הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי                           כִּי בָא אוֹרֵךְ קוּמִי אוֹרִי

עוּרִי עוּרִי שִׁיר דַּבֵּרִי                          כְּבוֹד ה' עָלַיִךְ נִגְלָה

 

בֹּאִי בְּשָׁלוֹם עֲטֶרֶת בַּעֲלָהּ                   גַּם בְּשִׂמְחָה וּבְצָהֳלָה

תּוֹךְ אֱמוּנֵי עַם סְגֻלָּה                         בּוֹאִי כַלָּה בּוֹאִי כַלָּה

 

עוז והדר לבושה (אשת חיל)
עוֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ וַתִּשְׂחַק לְיוֹם אַחֲרוֹן – זהו פסוק מתוך 'אשת חיל' - מזמור מספר משלי המהלל את תכונותיה של האישה האידיאלית. אם תרצו, אֵם הטיפוס של הרעיה והאם. מובן אם כן למה פסוקים מתוך המזמור הארוך מצאו את דרכם אל שמחת החתונה. הפסוק המושר והמולחן ביותר הוא 'עוז והדר לבושה'. את המזמור בשלמותו שרים בדרך כלל בליל שבת לפני הקידוש.

 

ישיש עלייך

ישיש עלייך אלוקייך כמשוש חתן על כלה – המלים מדברות בעד עצמן. בדרך כלל מושרות בהתלהבות ובדבקות מחזורית מעגלית, לעתים כניגון בלבד, אם כאשר מובילים את הכלה או החתן ואם כחלק משירי הריקודים. המלים הן מספר ישעיהו (בשינוי קל).

 

  

פיוטי חתונה-מתחת לחופה

מתחת לחופה

אנא בכח

הטקסט הקבלי הקדום הפך למעין המנון תפילה כלל ישראלי עם לחנו של עובדיה חממה. העוצמה שהתלוותה לביצוע של עובדיה ומניין אמנים, מוכפלת פי כמה וכמה כאשר היא מושרת בצוותא ע"י כל מי שבא לשמח את החתן והכלה.

ניגון ארבע בבות

הניגון הזה של חסידות חב"ד מנוגן רק במועדים מיוחדים, אחד מהם הוא בשעת הובלת החתן לחופה ובסיבובי הכלה המסורתיים סביב החתן. זהו ניגון בעל כוונות מיוחדות, על פי הקבלה, והוא מנוגן בכובד ראש וברגש המתאימים לגודל המעמד הזה וחשיבותו.

ניגון ארבע בבות נחשב לניגון המרכזי והעמוק ביותר של ניגוני חסידות חב"ד. הוא חובר ע"י מייסד חסידות חב"ד, ומונה ארבעה בתים, המכונים בבות, המכוונים לארבעת העולמות הרוחניים על פי הקבלה.

 

מקהלות עם

בהרבה חתונות, בעיקר בקהילות הספרדיות, שרים את השיר הזה במהלך שבע הברכות, בין ברכה לברכה. כאשר מזמינים את המברך הבא לעלות ולברך, פוצח הקהל בשירה ומספק אתנחתא מוסיקלית עד שמגיע המברך אל החופה. בהרבה חתונות בימינו הפך השיר הזה לנפוץ ומקובל בקרב (=כמעט) כל המגזרים והקהילות.

 

אזמר בשבחין

כמה בתים מהפיוט הקבלי 'אזמר בשבחין', המתאימים להפליא לטקס החופה ולברית המתרקמת בין בני הזוג. הפיוט, הכתוב ארמית, נתחבר בידי האר"י, ענק הקבלה, בצפת של המאה ה-16, והוא עוסק בקשר שבין החתן והכלה השמימיים על פי תורת הסוד היהודית. לא צריך להיות מומחה לקבלה כדי לשיר את השיר, באחד מהלחנים הרבים שחוברו לו:

יְמִינָא וּשְׂמָאלָא        וּבֵינַיְהוּ כַלָּה             [ימין ושמאל וביניהם כלה]

בְּקִשּׁוּטִין אָזְלָה        וּמָנִין וּלְבוּשִׁין           [יוצאת בקישוטים וכלים ולבושים]

 

יְחַבֵּק לַהּ בַּעְלַהּ       וּבִיסוֹדָא דִי לַהּ         [יחבק אותה בעלה וביסוד אשר לה]

דְּעָבֵד נַיְחָא לַהּ        יְהֵא כַּתִּישׁ כַּתִּישִׁין     [הגורם לה נחת, יכתוש כתוש]

 

קְרִיבוּ שׁוֹשְׁבִינִין       עֲבִידוּ תִקּוּנִין           [קרבו שושבינים, הכינו קישוטים לכלה

לְאַפָּשָׁה זִינִין           וְנוּנִין עִם רַחֲשִׁין        [להרבות במיני מזונות ודגים עם עופות]

 

יחידה רעיה

שיר שבח לכלה, בהשראת שיר השירים ותיאורי הרעיה המופיעים שם - יְחִידָה רַעְיָה גַּל נָעוּל גַּן רָוֶה... כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב וּמַרְאֵךְ נָאוֶה אַיֶּלֶת אֲהָבִים וְיַעֲלַת חֵן

מחבר הפיוט הוא ר' דוד חסין, מחשובי משוררי מרוקו במאה ה-18.

חנה פתיה היא עורכת המשנה של אתר הזמנה לפיוט



דף ראשי | מאגר הפיוטים והלחנים | מבואות, עיונים, הגיונות | קהילות שרות
פיוט השבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלח לך פיוט | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)


רננות קהילות שרות הפונותיקה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות

סמל אקום