גירסת הדפסה

מערך פיוטים לגני ילדים בואו לגני - מן המיצר

 

'מן המיצר' הוא פסוק קצר מתהילים מתוך תפילת ההלל הנאמרת בראשי חודשים. הפסוק מהווה תמצית של תפילה זו: הלל, שבח והודיה. במערך הפעילות בחרנו להתמקד ביציאה מהמיצר – המקום הצר המבטא מקום של מצוקה, למרחב הפתוח והמשוחרר. בחרנו בלחן חסידי שהביצוע שלו מבטא את היציאה מהמיצר למרחב על ידי התפתחות המנגינה מהצלילים הנמוכים לגבוהים ועל ידי התחלה איטית המבטאת את המיצר, למרחב שמח שנוצר על ידי האצה הדרגתית של הקצב.

 

מילים : מתוך תהילים קי"ח

לחן : חסידי

עיבוד : יאיר הראל, ניצן פרי.

כלים : קלרינט, חליל צד, גיטרה, גיטרה בס, פעמונים, מצילות, מברשות עץ

 

 

מִן-הַמֵּצַר

מִן-הַמֵּצַר קָרָאתִי יָּהּ עָנָנִי בַּמֶּרְחָב יָהּ

 

סיפורו של פיוט

בפסוק הקצר מתהילים, שהוא אולי התמצית של תפילת ההלל, מבקש המשורר להודות על היציאה מן המיצר למרחב, מהמקום הצר, המדוכא והלחוץ אל המקום המשוחרר, הבטוח והשמח.

חיי היום יום בגן מוקפים בחוויות מגוונות. כל חוויה מזמינה אתגר לצידה. אנו הגננות מלוות את ילדי הגן בהתמודדות שלהם עם האתגרים – עם המיצרים , כל ילד והאתגר האישי שלו. אנו הגננות, שמחות יחד עם הילדים בהצלחות – ביציאה אל המרחבים הרגשיים. עידוד הילדים לזהות את המיצר- האתגר האישי, לקרוא לו בשם ולרצות לצאת ממנו אל המרחב, תיצור בגן שפה רגשית באמצעותה הילד ישאף לצאת מן המיצר וישמח להגיע למרחב.

 

בסוד המנגינה

הפסוק הקצר מתהילים זכה להרבה לחנים במסורות שונות, גם במסגרת אמירת ההלל וגם כפסוק המושר בהקשרים שונים שלו. הלחן שלפנינו הוא אחד הלחנים הנפוצים במסורת החסידית- אשכנזית. הלחן שלו מבטא באופן מוחשי את המהות של המילים. המבנה הפנימי הבסיסי של משפטי הלחן משקף את יחסי השאלה - תשובה  / קושי – מענה הקיים בטקסט. כלומר חלק ראשון מבקש תשובה למצוקה: "מן המיצר קראתי י-ה" והמענה שמגיע: "ענני במרחב יה".

הלחן מתרכז במנעד המצומצם שלו, מתפתח בכיוון עולה, כמו מבקש להמחיש את הבקשה-קריאה ליציאה מהמקום הנמוך אל הגבוה . נוהגים לחזור על כל הלחן פעמים רבות בהאצה הדרגתית, בכיוון עולה., כפי שמבקש הפסוק "מן המיצר קראתי י-ה ענני במרחב י-ה".

 

בצלצלי שמע

בשירת הפיוט ובנגינתו קיימת התפתחות הדרגתית המאפשרת את בניית האנרגיה ואת החוויה שהמילים והלחן גם יחד מבקשים ליצור. הכלים מצטרפים בהדרגה, הקצב הולך ומתפתח, השירה הולכת וגוברת  וכשהמהלך מגיע לשיא, המילים עצמן מתפרקות והופכות להברות.

 

למרות שהפיוט הוא בלשון יחיד, השירה לכל האורך היא מקהלתית המבליטה גם את הקולות הבודדים שכן הבקשה לצאת ממיצר היא גם במישור האישי וגם במישור הקהילתי- לאומי.

בהתאמה לאופי של הניגון, השירה מתחילה ממקום מופנם באופי של בקשה ותפילה ולאט לאט ככל שהקצב והדינמיקה מתגברת הבקשה הופכת למציאות ולשמחה-ולתודה על האפשרות לצאת מן המיצר והשירה הופכת משוחררת וקצבית. מקהלת הילדים מהדהדת בשירת מענה לכל אורך  השירה ובשלב כלשהוא השירה משותפת לכולם ללא חלוקת תפקידים מיוחדת.

 

בואו לגני  - בין המילים

נקרא את הפיוט ונספר על תוכנו, נשוחח עם הילדים על כך כי הפיוט הינו חלק מפרק תהילים אותו כתב דוד המלך. בפיוט מודה המשורר לאל על טובו ועל חסדו. המשורר מספר כי כשהוא חש תחושה של מיצר , תחושה של קושי ומצוקה הוא נושא את קולו וקורא לאל שיסייע לו לצאת מן המיצר, קריאה זו מביאה אותו אל המרחב, אל המקום הטוב. אנו שרים רק את המילים המסיימות פרק זה בתהילים.

מדברים מהלב

נזמין קבוצה קטנה של ילדים למקום שקט,

נשב במעגל ונבקש מהילדים לשתף אותנו באתגרים שהם עמדו בהם או שהיו רוצים לעמוד בהם.

נסייע לכל ילד להגדיר את הקושי ואת ההצלחה שהוא רוצה להגיע אליה. לקושי נקרא מיצר ולהצלחה נקרא מרחב.

 

בשירה ובזמרה

נשלב את הפיוט בטקס פתיחת החודש בגן.

נאזין לפיוט ונזהה את השינוי המתפתח בקצב השירה.  

נשיר באמצעות כרטיסי השירה,  

נספור כמה פעמים חוזר על עצמו במהלך השירה הפסוק "מן המצר קראתי יה ענני במרחב יה",  

נשים לב למנגינת המעבר ונניח את תמונת הקלרינט.

נזהה כי בחלק האחרון כשהמהלך מגיע לשיא המילים מתפרקות והופכות להברות ניי ניי ניי.   

נבחר שני סוגים של כלי הקשה: תיבות / מקלות מקצב וצלצלים / פעמונים / מרקסים. בחלק הראשון של המשפט

במילה קראתי – נקיש הקשה אחת בהברה "ק".

בחלק השני של המשפט – " ענני במרחב יה " – נצלצל לאורך המשפט מתחילתו ועד סופו.

נזמין את הילדים לסדר מעגל. נשים לב לשנות את צורת הריקוד בכל פעם שהפיוט חוזר על עצמו:

  1. ננוע במקום מצד לצד לפי הקצב ונשנה את גובה הידיים לפי המשפטים            
    (א-ידיים למטה, ב' – ידיים בגובה הכתפיים , ג' ידיים מעל הראש וכו'). 
  2. נרקוד על קו המעגל לפי הקצב כשהשיר חוזר פעם שנייה .
  3. נרקוד בטור עורפי לפי הקצב כשהשיר חוזר פעם שלישית
  4. נרקוד במעגלים קטנים או ביחידות כשהשיר חוזר פעם רביעית
  5. נשוב למקומנו כשהמוסיקה דועכת

נשיר את השיר בתחילה לאט ואחר כך בקצב מהיר יותר.
נציע לילדים לשיר בעיניים עצומות ובשילוב תנועה חופשית.

נבקש מהילדים לשתף אותנו בחוויה של הריקוד והשירה .



דף ראשי | מאגר הפיוטים והלחנים | מבואות, עיונים, הגיונות | קהילות שרות
פיוט השבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלח לך פיוט | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)


רננות קהילות שרות הפונותיקה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות

סמל אקום