English
 
   שתף
על הפיוט אמנות השיר פירוש עיון בפיוט על המחבר מדרש פיוט אישי כיתבי יד ודפוסים עתיקים גרסת הדפסה  
 
 
 
ברוך שאמר על פי חז"ל
בָּרוּךְ שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם, בָּרוּךְ הוּא
בָּרוּךְ אוֹמֵר וְעֹשֶׂה
בָּרוּךְ גּוֹזֵר וּמְקַיֵּם
בָּרוּךְ עֹשֶׂה בְרֵאשִׁית
בָּרוּךְ מְרַחֵם עַל הָאָרֶץ
בָּרוּךְ מְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת
בָּרוּךְ מְשַׁלֵּם שָׂכָר טוֹב לִירֵאָיו
בָּרוּךְ חַי לָעַד וְקַיָּם לָנֶצַח
בָּרוּךְ פּוֹדֶה וּמַצִּיל, בָּרוּךְ שְׁמוֹ
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם
הָאֵל אָב הָרַחֲמָן
הַמְּהֻלָּל בְּפֶה־עַמּוֹ
מְשֻׁבָּח וּמְפֹאָר בִּלְשׁוֹן חֲסִידָיו וַעֲבָדָיו
וּבְשִׁירֵי דָוִד עַבְדָּךְ נְהַלְלָךְ ה' אֱלֹהֵינוּ
בִּשְׁבָחוֹת וּבִזְמִירוֹת
וּנְגַדְּלָךְ וּנְשַׁבְּחָךְ וּנְפָאֲרָךְ וְנַמְלִיכָךְ וְנַזְכִּיר שִׁמְךָ
מַלְכֵּנוּ אֱלֹהֵינוּ
יָחִיד, חַי הָעוֹלָמִים
מֶלֶךְ מְשֻׁבָּח וּמְפֹאָר עֲדֵי עַד שְׁמוֹ הַגָּדוֹל
בָּרוּךְ אַתָּה ה', מֶלֶךְ מְהֻלָּל בַּתִּשְׁבָּחוֹת
 
הניקוד על פי הנוסח הספרדי. בנוסח אשכנז הניקוד משתנה במקצת
גרסת הדפסה
 
על הפיוט
   ברוך שאמר היא הברכה הפותחת את יחידת פסוקי דזמרה והיא נחשבת לאחר הקטעים המרכזיים בתפילת שחרית. הברכה מחולקת לשתי יחידות משנה - הראשונה היא רצף של שבחים לבורא הפותחים כולם במלה ברוך, והשנייה היא ברכה על פי הנוסח, או המטבע, הרשמי של הברכות, המתחילה במלים "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם" וחותמת במלים "ברוך אתה ה' מלך מהולל בתשבחות".
נוסח הברכה עבר גלגולים רבים אך גם כפי שהוא מופיע היום בסידורים שמר על הדינמיות המקורית שלו, האופיינית לתפילות מתקופת המשנה והתלמוד והמתבטאת בשצף של סופרלטיבים ומלים נרדפות, הסוחף את המתפלל אל תוך נחל לשוני מתערבל ומעורר השראה.
המקור הקדום ביותר לתפילה זו הוא כנראה התוספתא (יומא א:ד), שם נזכר לראשונה הכינוי "מי שאמר והיה העולם" ביחס לאל. כינוי זה הפך לנפוץ מאד בספרות המשנה, התלמוד והמדרש שם הוא מופיע קרוב לארבע מאות פעם. הוא מייצג במיוחד את הבורא כמי שיכול לפעול בכוח הדיבור והאמירה, ולכן כנראה נמצא מתאים לפתוח את פסוקי דזמרה המתמקדים בכח הדיבור והיכולת להלל את הבורא.
תפילת ברוך שאמר קיבלה כנראה את צורתה המוכרת לנו בעקבות דבריו של רבי אשר מלוניל בן המאה השתים עשרה בספר המנהגות: "ויש בו עשר פעמים ברוך כנגד עשר ספירות בלימה ועשרה מאמרות שבהן נברא העולם". רבי אשר מיצג כאן שיטה רווחת בספרות המנהגים והקבלה של אירופה ופרובאנס והיא שיטת מניית התיבות והאותיות כדי למצוא משמעויות נוספות בתפילה.
על כל פנים לברכת ברוך שאמר יש מעמד חשוב בעיני הציבור והיא נאמרת בעמידה הן על ידי הספרדים והן על ידי האשכנזים, שלא כמו ברכת ישתבח החותמת את פסוקי דזמרה ונאמרת בעמידה רק על ידי האשכנזים.
בימות החול נאמרת התפילה בנעימת התפילה. בשבתות ובחגים מקובל בכמה קהילות ספרדיות לשיר את החלק הראשון של ברוך שאמר במנגינת התקוה.
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום