על השיר אמנות השיר פירוש עיון בפיוט על המחבר מדרש פיוט אישי כיתבי יד ודפוסים עתיקים גרסת הדפסה  
 
 
 
לקראת שבת אצא בחיבה סימן לדויד
לִקְרַאת שַׁבָּת אֵצֵא בְחִבָּה
מִיּוֹם שִׁשִּׁי זָקֵן וְשֵׂיבָה
שְׂשׂוֹנִי קָרַב יְגוֹנִי נֶחְבָּא
וְאַעַן וְאוֹמַר בָּרוּךְ הַבָּא
דָּא אַגַּדְתָּא עָנוּ סָפְרַיָּא
בְּמַעֲלֵי שֶׁבָּא מִתְגְּלַן מַלְאֲכַיָּא
לַמִּנְיָן בְּנַיָּא יָהֲבִין כְּלִילַיָּא
מְהַדְּרִין מְשַׁבְּחִין יְהֵא שְׁמֵיא רַבָּא
וּמֵרוֹב חִבָּה לַיּוֹם הַהוּא
נַפְשִׁי אֲטַהֵר יָהּ, אֲבָרְכֵהוּ
אֲפַזֵּז אֲכַרְכֵּר זֶהוּ זֶהוּ
דוּגְמָא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא
יָתְבִין בְּמִדְרַשָׁא מְבָרְכִין לְקֻדְשָׁא
בְּצַפְרָא וְרַמְשָׁא וְזִיוְהוֹן כְּאֶשָּׁא
בְּרֵישׁ כָּל אֱנָשָּׁא כְּלִילָא דְּקֻדְשָׁא
רְעוּתְהוֹן לְמִנְדַּע רָזָא רַבָּה
דִּבְרֵי נְבִיאִים אֱלֹהַי, תָּבִיא
תְּמַהֵר בְּמֶלֶךְ כֹּהֵן וְנָבִיא
וְנַעְלֶה לְצִיּוֹן כְּאַרְיֵה וְלָבִיא
וְנִבְנֶה לְמִקְדָּשׁ בְהֶדְרָא רַבָּה
וְהַלְלוּיָהּ

גרסת הדפסה
 
על השיר
   זהו אחד משירי השבת הנפוצים בקרב יהודי תימן. רוב יהודי תימן נהגו לפתוח עמו את סעודת ערב שבת ולשיר שיר זה במהלך אכילת הג'עלה (תקרובת). הג'עלה הוא מנהג ידוע בתימן שבו נהגו לקיים אכילת פירות וקטניות לפני תחילת סעודת ערב שבת ובין הברכות על הפירות והקטניות נהגו לשורר משירי הדיוואן. המשורר יוצא לקראת השבת בחיבה, כמאמר התלמוד (שבת קיט, ע"א) על ר' חנינא, שהיה מתעטף עם כניסת השבת, ומכריז "בואו נצא לקראת שבת המלכה" .השיר מורכב מבית בעברית ובית בארמית ועוסק באותם רגעים ראשונים של ערב שבת, רגעי התפילה בבית הכנסת, כשהמלאכים יורדים לשמוע את עם ישראל בתפילתו, וכולם מברכים את השבת בברכת "ברוכה הבאה". מלותיו של המשורר - "שְׂשׂוֹנִי קָרַב יְגוֹנִי נֶחְבָּא" מבטאות את תחושותיהם של היהודים הגולים, בתימן ובמקומות אחרים, אשר עבורם היוותה השבת זמן שבו המאוויים הרוחניים באו לידי ביטוי בתפילה,לימוד ושירה והשכיחו את היגון, העמל ותחושת הגלות של ימות החול.    
תימן ראשי | פיוט ושירה | גלריית וידאו | מאמרים | רדיו תימן | אודות
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

מכון בן צבי רננות קהילות שרות הספריה הלאומית ארכיון הצליל בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית משרד החינוך מנהל תרבות אקום