English
 
   שתף
על הפיוט אמנות השיר פירוש עיון בפיוט על המחבר מדרש פיוט אישי כיתבי יד ודפוסים עתיקים גרסת הדפסה  
 
 
 
עננו מחבר לא ידוע
עֲנֵנוּ אֱלוֹהֵי אַבְרָהָם עֲנֵנוּ
עֲנֵנוּ וּפַחַד יִצְחָק עֲנֵנוּ
עֲנֵנוּ אֲבִיר יַעֲקֹב עֲנֵנוּ
עֲנֵנוּ מָגֵן דָּוִד עֲנֵנוּ
עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת רָצוֹן עֲנֵנוּ
עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת צָרָה עֲנֵנוּ
עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת רַחֲמִים עֲנֵנוּ
עֲנֵנוּ אֱלוֹהֵי הַמֶּרְכָּבָה עֲנֵנוּ
עֲנֵנוּ רַחוּם וְחַנּוּן עֲנֵנוּ

גרסת הדפסה
 
על הפיוט
   אחד מפיוטי הסליחות הידועים ביותר במנהג הקהילות הספרדיות, המושר במהלך חודש אלול ובעשרת ימי תשובה, כולל יום הכיפורים עצמו.
הפיוט מושר כשירת מענה בין החזן ובין הקהל. החזן שר משפט אחד והקהל חוזר עליו וכן הלאה. שירת הפיוט מבשרת את בואו של 'אדון הסליחות' שמושר בצמידות אליו. שני הפיוטים הללו הם רגעי השיא של שירת הסליחות: עננו – בהיותו פיוט שבו הקהל שותף פעיל יותר, ו'אדון הסליחות' שמושר ע"י כל הציבור בעוצמה ובהתלהבות.
במהלך השנים התרחב הפיוט כאשר המתפללים הוסיפו דמויות מופת כמו ר' מאיר בעל הנס ור' שמעון בר יוחאי, כדמויות שעליהן נשענים ומבקשים שזכותם תעמוד לעם ישראל. המשפט החותם הוא לעולם 'רַחוּם וְחַנּוּן עֲנֵנוּ'. היצירתיות ותחושת החופש לשנות ולגוון מצויה בפיוט זה גם מהיבט נוסף שלו - פעמים רבות שרים מתפללים מהקהל או ילדים לצד החזן, בדרך כלל אנשים שנושאים שם זהה לדמות המדוברת - ילד בשם דוד ישיר 'עננו מגן דוד', יעקב ישיר את 'אביר יעקב' וכן הלאה. דווקא קולם של הילדים ושל המתפללים מתוך הקהל - קולות שאינם נשמעים בדרך כלל, הם הצובעים פיוט זה בצבע מיוחד ומחזקים את תחושת השיתוף של כלל הציבור המבקש כאיש אחד 'עֲנֵנוּ'.
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום