English
 
   שתף
על הפיוט אמנות השיר פירוש עיון בפיוט על המחבר מדרש פיוט אישי כיתבי יד ודפוסים עתיקים גרסת הדפסה  
 
 
 
אזכרך דודי משלם
אֶזְכָּרְךָ דּוֹדִי מֵאֶרֶץ יַרְדֵּן וְחֶרְמוֹנִים
בְּגֹדֶל מַסּוֹת אֲשֶׁר הִפְלֵאתָ לְקַדְמוֹנִים
גְּאַלְתָּם בִּזְרוֹעַ וְהִצַּלְתָּם כַּמָּה מוֹנִים
דִּמִּינוּ עַתָּה בַּגּוֹלָה כְּמֵתֵי אַשְׁמַנִּים
הִדִּיחַנִי הָאֲרִי וְשִׁבַּר וְעִצֵּם עֲצָמָי
וְהִצַּלְתַּנִי מִפִּיו לְפִי מְלֹאת יָמַי
זִנְּבַנִי הַדֹּב וְגֵרַם גְּרָמַי
חִלַּצְתַּנִי מִיָּדוֹ וְדָרַשְׁתָּ דָּמָי
טָרַף נָמֵר וּפָרַץ הֵיכָלִי
יָעַץ מִבַּיִת וּמִחוּץ לְשַׁכְּלִי
כִּלִּיתָ אֲגָפָּיו כְּשָׁמַעְתָּ קוֹלִי
לִגְיוֹנָיו מָחַצְתָּ וְהוֹשַׁעְתָּ קְהָלִי
מִכֻּלָּם תָּקַף חֲזִיר הַבָּר
נִאֵץ וְחֵרֵף וְעַד כּוֹכָבִים גָּבַר
סִלַּנִי כִּרְסְמַנִי וּלְכַלּוֹתִי סִבַּר
עִרְעֵר זְבוּלְךָ וְעַד הַיְּסוֹד עָבָר
פָּק פְּלִילִיָּה וְשִׁנָּה עֹז דָּתִי
צִוַּנִי לְכַחֵשׁ יִחוּד עֲדָתִי
קוֹנֵךְ הֲיַעֲצֹר כֹּחַ לְעֻמָּתִי
רָפַסְתִּי דְבִירוֹ וְהִנְנִי בְּקוֹמָתִי
שָׁמַעְתָּ חֶרְפָּתָם אַל תֶּחֱרַשׁ לְרִיבִי
שִׁבְעָתַיִם הָשֵׁב אֶל חֵיק מְרִיבִי
תְּבַע גְּאֻלָּתִי דּוֹדִי וּקְרוֹבִי
תָּחִישׁ לִי מִפְלָט עִמְּךָ לְעָרְבִי
מִמַּחֲצֶבֶת רַהַב הָעִירָה עֹז נָקָם לִלְבּוֹשׁ
שַׁחַץ עֲדִינָה תַּשְׁבִּית מַכָּתִי לַחְבּוֹשׁ
לִדְרוֹךְ פּוּרָה בִּגְדֵי נָקָם תִּלְבּוֹשׁ
מְלוּכָה לְאַדֶּרְךָ כְּמֵי יַם סוּף בִּיבוֹשׁ

גרסת הדפסה
 
על הפיוט
   פיוט זה נמנה על פיוטי ה'זולת', הנאמרים לפי מנהגי אשכנז אחרי המלים 'ואין אלוקים זולתך' ולפני 'עזרת אבותינו' בתפילת שחרית של שבת בין פסח לשבועות. זוהי ה'זולת' הראשונה, והיא נאמרת תמיד בשבת הראשונה שאחרי ראש חודש אייר. בפיוטי ה'זולת' נסובים בדרך כלל סביב תיאורי צרות הזמן וכיסופי גאולה.
בפיוט זה מתוארות ארבע המלכויות, שלהן השתעבדו ישראל – בבל, מדי, יון ואדום - בדמויותיהן של חיות טרף: אריה, דב, נמר וחזיר בר. הפיטן מתאר את התנכלויותיהן האכזריות של המלכויות השונות במהלך ההיסטוריה לישראל, ואת הצלת הקב"ה מכל אחת משלוש המלכויות הראשונות. המלכות האחרונה והארוכה ביותר היא מלכות "חזיר הבר", אדום, רומא או העולם הנוצרי, שלא זו בלבד שהיא פוגעת בעם ישראל, היא גם מנאצת את אלוהיו. הפיטן משאיל את קולו למלכות זו בצטטו את דברי החרפות שמשלחת אדום כלפי הקב"ה, ובכך הוא ממחיש את עוצמת ההשפלה שבמצב העם בתקופתו. בשני הבתים האחרונים הוא מחזיר לעצמו את קול העם, ופונה לאלוהיו בתחינה לא להחריש נוכח דברי חירופים אלו ולגאול את ישראל.
הפיוט בנוי על סדר הא"ב ובבית האחרון מופיעה חתימת המשורר - משלם.
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום