English
 
   שתף
על הפיוט אמנות השיר פירוש עיון בפיוט על המחבר מדרש פיוט אישי כיתבי יד ודפוסים עתיקים גרסת הדפסה  
 
 
 
יום שבת קודש הוא סימן יהונתן חזק
יוֹם שַׁבָּת קוֹדֶשׁ הוּא
אַשְׁרֵי הָאִישׁ שׁוֹמְרֵהוּ
וְעַל הַיַּיִן זָכְרֵהוּ
וְאַל יָשִׂים אֶל לִבּוֹ
הַכִּיס רֵק וְאֵין בּוֹ
יִשְׂמַח וְיִרְוֶהוְאִם לֹוֶה
הַצּוּר יִפְרַע אֶת חוֹבוֹ
הַבָּשָׂר יַיִן וְדָגִים
וְאַל יֶחֱסַר בְּתַעֲנוּגִים
וְאִם שְׁלָשׁ אֵלֶּה לְפָנָיו צָגִים
זֶה יִהְיֶה שְׂכָרוֹ
אֲשֶׁר חָפֵץ בִּיקָרוֹ
יוֹסֵף חָצָה דָג
וּמָצָא מַרְגָּלִית בִּבְשָׂרוֹ
וְאִם שֻׁלְחָן כַּדָת עָרוּךְ
וּמַלְאָךְ אֵל יַעֲנֶה בָּרוּךְ
זֶה יִהְיֶה זְמַן אָרוּךְ
וְאוֹיְבָיו יִהְיוּ כְדוֹמֶן
וּמַלְאָךְ רַע יַעֲנֶה אָמֵן
בַּעַל כָּרְחוֹיְסַפֵּר שְׁבָחוֹ
שְׁמוֹ יַעֲלֶה כְּטוֹב שָׁמֶן
נָשִׁים נֵרוֹת תַּדְלִיקֶנָּה
וְחֹק נִדּוֹת תַּחֲזִיקֶנָּה
וְהַחַלּוֹת תַּסִּיקֶנָּה
יָגֵן בַּעֲדָן זְכוּתָן
יוֹם בֹּא עֵת לֵדָתָן
וְאִם לֹא עָבְרוּ וְנִזְהָרוּ
אֲזַי קְרוֹבָה לֵדָתָן:
תְּנוּ שֶׁבַח וְשִׁירָה
לָאֵל אֲשֶׁר שַׁבָּת בָּרָא
וְלָנוּ בוֹ נָתַן תּוֹרָה
קָרָא לְמשֶׁה מַתָּנָה
בְּבֵית גְּנָזַי הִיא טְמוּנָה
לְךָ יָאֲתָה וְקַח אוֹתָהּ
תְּנָהּ לַעֲדַת מִי מָנָה
נֶפֶשׁ כִּי נֶאֱנָחָה
בָּא שַׁבָּת בָּא מְנוּחָה
גִּיל וְשָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה
בֵּרְכוֹ וְקִדְּשׁוֹ בְּמָן
מִלְּרֶדֶת לְעַם לֹא אַלְמָן
וְהַשַּׁבָּת נֶפֶשׁ מְשִׁיבַת
בְּפִיסַת בָּר אֲשֶׁר טָמָן
חֻקּוֹתֶיהָ בְּמָרָה
נִצְטַוּוּ בְּאַזְהָרָה
כַּהֲרָרִים בִּשְׂעָרָה
תְּלוּיִם הִלְכוֹתֶיהָ
שׁוֹמְרֵי מִצְוֹתֶיהָ
יִנְחָלוּ לְיוֹם שֶׁכֻּלּוֹ
שַׁבָּת בְּצִבְאוֹתֶיהָ
זֶּה הָאוֹת אֲשֶׁר שָׂם אֵל
בֵּינוֹ וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל
וּבַשְּׁבִיעִי אֲשֶׁר הוֹאֵל
סַמְבַּטְיוֹן הַנָּהָר
שֶׁבְּכָל יוֹם רָץ וְנִמְהָר
יוֹכִיחַ בּוֹ מָנוֹחַ
תָּשִׁיב לְמִין אֲשֶׁר שׁוֹאֵל
קוֹלֵי קוֹלוֹת יֶחְדָּלוּן
בְּעֵת שִׁירַי יִגְדָּלוּן
כִּי כַטַּל הֵם יִזָּלוּן
וְאַל יַסִּיגוּ גְבוּלִי
בְּאוֹרַח שִׁיר נָפַל חֶבְלִי
הִתְקוֹשְׁשׁוּ וְאַל תְּשַׁמְּשׁוּ
בְּנֵזֶר שִׁיר שָׁפְרָה לִי

גרסת הדפסה
 
על הפיוט
   זמר זה מושר בפי יהודי גרמניה בליל שבת. הפיוט משופע באמירות שמקורן בתלמוד הבבלי (בעיקר במסכת שבת) ובמדרשים, המשוכתבות כאן באופן מליצי ונרחב: כך מופיעים כאן מצד אחד תכנים הלכתיים הלבושים במחלצות פיוטיות, כגון המשנה אודות מצוות הנשים, הכוללות את הדלקת נר שבת וחובת הקידוש על היין, ומצד השני שפע של חומר אגדי, העוסק בין היתר בהבטחה כי מי שלווה עבור השבת, הקדוש ברוך הוא יפרע עליו את חובו, האגדה על שכרו של יוסף מוקיר שבת, האגדה על המלאכים המלווים את האדם בבואו בליל שבת לביתו והבוחנים אותו, האגדה המתארת את השבת כמתנה טובה המוטמנת בבית גנזיו של ה', נתינתה הראשונה של השבת במסגרת החוק והמשפט במרה, קודם מתן תורה בסיני, וכן האגדה על סמבטיון הנהר.
תשומת לבו של הקורא או השר את הפיוט נמשכת לסופו המפתיע: בבית האחרון מגלה הכותב את חששו מפני גניבת זכויותיו כיוצרו של פיוט זה...
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום