English
 
   שתף
על הפיוט אמנות השיר פירוש עיון בפיוט על המחבר מדרש פיוט אישי כיתבי יד ודפוסים עתיקים גרסת הדפסה  
 
 
 
אלהי הרוחות (אנא ה') מחבר לא ידוע
להקפה ראשונה
אָנָּא ה' הוֹשִׁיעָה נָּא
אָנָּא ה' הַצְלִיחָה נָא
אָנָּא ה' עֲנֵנוּ בְּיוֹם קָרְאֵנוּ
אֱלֹהֵי הָרוּחוֹתהוֹשִׁיעָה נָּא
בּוֹחֵן לְבָבוֹתהַצְלִיחָה נָא
גּוֹאֵל חָזָקעֲנֵנוּ בְּיוֹם קָרְאֵנוּ
להקפה שנייה
דּוֹבֵר צְדָקוֹתהוֹשִׁיעָה נָּא
הָדוּר בִּלְבוּשׁוֹהַצְלִיחָה נָא
וָתִיק וְחָסִידעֲנֵנוּ בְּיוֹם קָרְאֵנוּ
להקפה שלישית
זַךְ וְיָשָׁרהוֹשִׁיעָה נָּא
חַנּוּן וְרַחוּם [חוֹמֵל דַּלִים]הַצְלִיחָה נָא
טוֹב וּמֵיטִיבעֲנֵנוּ בְּיוֹם קָרְאֵנוּ
להקפה רביעית
יוֹדֵעַ מַחֲשָׁבוֹתהוֹשִׁיעָה נָּא
כַּבִּיר כֹּחַ [כַּבִּיר וְנָאוֹר]הַצְלִיחָה נָא
לוֹבֵשׁ צְדָקוֹתעֲנֵנוּ בְּיוֹם קָרְאֵנוּ
להקפה חמישית
מֶלֶךְ עוֹלָמִיםהוֹשִׁיעָה נָּא
נָאוֹר וְאַדִּירהַצְלִיחָה נָא
סוֹמֵךְ וְסוֹעֵד [סוֹמֵךְ נוֹפְלִים]עֲנֵנוּ בְּיוֹם קָרְאֵנוּ
להקפה ששית
עוֹזֵר דַּלִּיםהוֹשִׁיעָה נָּא
פּוֹדֶה וּמַצִּילהַצְלִיחָה נָא
צוּר עוֹלָמִיםעֲנֵנוּ בְּיוֹם קָרְאֵנוּ
להקפה שביעית
קָדוֹשׁ וְנוֹרָאהוֹשִׁיעָה נָּא
רַחוּם וְחַנּוּןהַצְלִיחָה נָא
שׁוֹכֵן שְׁחָקִים [שׁוֹמֵר הַבְּרִית]עֲנֵנוּ בְּיוֹם קָרְאֵנוּ
תּוֹמֵךְ תְּמִימִיםהוֹשִׁיעָה נָּא
תַּקִּיף לָעַדהַצְלִיחָה נָא
תָּמִים בְּמַעֲשָׂיועֲנֵנוּ בְּיוֹם קָרְאֵנוּ
 
נוסח השיר לפי גולדשמידט, מחזור לחג הסוכות
גרסת הדפסה
 
על הפיוט
   פיוט קדום זה פותח את כל אחת מן ההקפות האשכנזיות בשמחת תורה. הוא מכיל רשימה של כינויי ה', כל אחד מהם בן שתי מלים, הסדורים על סדר הא"ב, שרובם נשענים על שיבוצי פסוקים, ולאחריהן מחזור של שלוש פניות, ששורשן בתהלים, אל הקדוש ברוך הוא. הפיוט הוא ליטניה, כלומר שירת מענה פשוטה בין יחיד וקהל, המתבצעת תוך כדי הליכה. נראה כי מי שהוביל את שירתה קרא את הכינויים המתחלפים של האל, והציבור הגיבו בקריאות שחזרו על עצמן. לפי היינמן, פיוט זה היה במקורו הושענא. גולדשמידט כותב כי הפיוט מופיע במעט מאוד כתבי יד, אך שימש במנהג אשכנז וצרפת להולכת ספר התורה אל הבמה בשמחת תורה, בתקופה שבה עדיין לא נהגו ההקפות. (באירופה לא נהגו ההקפות עד המאה ה-18).
השימוש בפיוט זה היום, לפתיחת ההקפות, הביא לפיצול הפיוט לשבעה חלקים. מי שמכובד בהובלת כל אחת מן ההקפות, נושא בידו ספר תורה ואומר שורה, וכל הקהל חוזר אחריו, ויש שנהגו רק להצטרף אל המוביל תוך כדי שירתו. במנהגים אשכנזיים חדשים כל הקהל עונה ביחד בסוף כל שלוש שורות בשירה 'עננו עננו ביום קראנו'. במנהגים חסידיים שונים לא רק הפיוט הזה מפוצל בין כל פתיחות ההקפות, אלא אף קטעים ממזמורים יט, כט, וסז בתהלים והפיוט הקדום 'אנא בכח' מחולקים לשבעה, ובתחילת כל הקפה, לאחר הפיוט 'אנא ה'' נאמרים חלקים מתוכם. אלו אינם מושרים אלא נאמרים על ידי הציבור ללא הובלה.
המשכן של ההקפות כבר אינו מעוצב. לאחר פתיחה זו, המתנהלת לרוב תוך הליכה אטית יותר, מתחילים המתפללים לרקוד ולשיר פסוקים ומזמורים שונים באופן חופשי יותר.
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום