English
 
   שתף
על הפיוט אמנות השיר פירוש עיון בפיוט על המחבר מדרש פיוט אישי כיתבי יד ודפוסים עתיקים גרסת הדפסה  
 
 
 
אלהי עז תהלתי סימן אליקים
אֱלֹהֵי עֹז תְּהִלָּתִי רְפָאֵנִי וְאֵרָפֵא
וְתֵן מַרְפֵּא לְמַחֲלָתִי לְבַל אָמוּת וְאֶסָּפֶה
לְךָ אוֹדֶה בְּעוֹדִי חַי בְּתוֹךְ רֵעַי וְגַם אַחַי
וְאַרְבֶּה מַהֲלַל שִׂיחִי בְּקוֹל עָרֵב וְנִיב יָפֶה
יְשׁוּעָתְךָ תְּבוֹאֵנִי וְעַל רַגְלַי תְּקִימֵנִי
בְּשׁוּבִי עוֹד אֱלֵי כַנִּי לְטוֹבָתְךָ אֲנִי צוֹפֶה
קְשׁוֹב כִּי רַב כְּאֵב לִבִּי כְּאֵשׁ בּוֹעֵר בְּתוֹךְ קִרְבִּי
וְלֹא נוֹתְרָה נְשָׁמָה בִּי וְכֹחִי הוּא מְאֹד רָפֶה
יְהִי נָא חַסְדְּךָ עָלַי לְסָמְכֵנִי בְּמַעְגָּלַי
וְכָל יָמַי וְגַם לֵילַי אֲהַלֶּלְךָ בְּנֹעַם פֶּה
מְחֵה פִשְׁעִי כְּמוֹ עָנָן בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן
וְאֵרָאֶה וְאֶתְבּוֹנָן  מְקוֹם סַפִּיר וְגַם יָשְׁפֵה
 
נוסח השיר על פי 'שירה חדשה'
גרסת הדפסה
 
על הפיוט
   פיוט בקשה לרפואה המושר בכמה מן הקהילות הספרדיות – בבל, כורדיסטאן, מרוקו ופרס. במסורת פרס מושר הפיוט גם בעת אבל.
הפיוט מקיים זיקה ברורה עם שירו הקצר של ר' יהודה הלוי – 'אלי רפאני וארפא'. הפייטן שלפנינו אף חורז בשורות שירו את אותן המלים בהן חתם ריה"ל את ארבע שורות שירו - וְאֵרָפֵא, וְאֶסָּפֶה, יָפֶה, צוֹפֶה.
בלשון עשירה בשיבוצים אך זורמת ונהירה פונה הפייטן לרופא כל בשר שירפאו מייסוריו. הפייטן מתאר את ייסוריו הקשים, ומבקש לעורר בכך את רחמי ה' עליו. סופו של פיוט תחנונים זה מפתיע: הפייטן אינו מבקש רק להיחלץ מקשייו, אלא הוא שואף למראות אלוקים. ייתכן שסיום זה בא דווקא ממודעותו של המתייסר לכך שסבלו מצר את אופקי הראייה שלו; שכבלי הגוף הסובל מכבידים על תודעתו יותר מדי, והוא שואף להשתחרר מטרדותיהם. רק כאשר יבריא, יוכל לראות בנועם ה' ולחוש גם נראה ומושגח על ידו.
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום