English
 
   שתף
על הפיוט אמנות השיר פירוש עיון בפיוט על המחבר מדרש פיוט אישי כיתבי יד ודפוסים עתיקים גרסת הדפסה  
 
 
 
אשרינו מה טוב חלקנו מתוך התפילה
אַשְׁרֵינוּ מַה טּוֹב חֶלְקֵנוּ
וּמַה נָּעִים גּוֹרָלֵנוּ
וּמַה יָּפָה [מְאֹד] יְרוּשָּׁתֵנוּ
אַשְׁרֵינוּ שֶׁאֲנַחְנוּ מַשְׁכִּימִים וּמַעֲרִיבִים עֶרֶב וָבֹקֶר
וְאוֹמְרִים פַּעֲמַיִם בְּכָל יוֹם
[אַשְׁרֵינוּ שֶׁאֲנַחְנוּ מַשְׁכִּימִים וּמַעֲרִיבִים
בְּבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת
וּמְיַחֲדִים שִׁמְךָ
בְּכָל יוֹם תָּמִיד אוֹמְרִים פַּעֲמַיִם בְּאַהֲבָה]
שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד
בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד

גרסת הדפסה
 
על הפיוט
   קטע מחטיבת הפסקאות הפותחת במלים 'לעולם יהא אדם' ומשולבת בתפילת שחרית של כל יום בין 'ברכות השחר' ל'פסוקי דזמרא'. ככל הנראה נועדה מלכתחילה חטיבה זו, כמו גם חלקי הפתיחה הנוספים של תפילת שחרית, להיאמר על ידי הפרט בביתו – כלומר, לאו דווקא במסגרת תפילת הציבור בבית הכנסת – אך מאז המאה התשיעית, פחות או יותר, התקבלו אט אט גם חלקים אלו כמרכיב בתפילת הציבור.
הקטע שלפנינו מהווה כעין 'גשר' או הקדמה לאמירת 'שמע ישראל'. אלא שאין מדובר בקריאת שמע העיקרית, הנאמרת לפני תפילת עמידה יחד עם ברכות מיוחדות, אלא ב'ציטוט' מקוצר שלה. מפני מה קבעו חכמים להזכיר אמירת קריאת שמע בשלב זה של התפילה? חכמים וחוקרים, ישנים וגם חדשים, הציעו שני הסברים אפשריים: לפי הראשון, אמירה זו באה לעולם בתקופת גזירות בה נאסר על ישראל לקרוא קריאת שמע; לפי השני נועדה אמירה זו לסייע למתפללים לצאת ידי חובת קריאת שמע כבר בתחילת התפילה, לפני שיעבור הזמן הקבוע לכך בהלכה. יהא ההסבר אשר יהא, הפסקה שלפנינו לא רק מזכירה את אמירת קריאת שמע, המכריזה על ייחוד ה' בעולמו, אלא גם מציינת את מעלתה: היא הזכות, הירושה היפה והגורל הנעים שנפלו בחלקם של ישראל.
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום