English
 
   שתף
על הפיוט אמנות השיר פירוש עיון בפיוט על המחבר מדרש פיוט אישי כיתבי יד ודפוסים עתיקים גרסת הדפסה  
 
 
 
אך זה היום קויתי סימן: אברהם חזק (משה אהרן)
אַךְ זֶה הַיּוֹם קִוִּיתִילָשִׁיר אֶת נִקְמַת צָר
בּוֹ מָצָאתִי רָאִיתִייֶשַׁע מִן הַמֵּצַר
אָגִילָהאַגְדִּילָהאֶל צוּר אֵלַי מִבְצָר
מֵחֶרֶב הַיּוֹנָהבְּשִׂמְחָה וּבִרְנָנָה
בַּכֶּסֶף אָז קָנָנִיאִישׁ זֵד צוֹרֵר הָרָע
צֹאן לַטֶּבַח שָׂמָנִיכִּי צַדִּיק לֹא כָרַע
אַךְ שֶׁקֶרכָּל חֶקֶרהֶבֶל רוּחַ זָרַע
חַי אֵל אוֹיֵב פִּנָּהבְּשִׂמְחָה וּבִרְנָנָה
רָשָׁע נָחָשׁ בָּרִיחַאָז בְּכֹחַ וָאֵל
פִּתָּה מֶלֶךְ הִדִּיחַלַשְׁמִיד אֶת יִשְׂרָאֵל
תַּם רֶשַׁעבָּא יֶשַׁעמִלֹּא הִשְׁבִּית גּוֹאֵל
עַל יַד אִישׁ חַרְבוֹנָהבְּשִׂמְחָה וּבִרְנָנָה
הָמָן וּבְנֵי הַבַּיִתכֻּלָּם עַל עֵץ נִתְלוּ
הוֹדִי עָלַי כַּזַּיִתאַךְ שָׂרִים נִבְהָלוּ
זַמֵּרוּדַּבֵּרוּחַסְדֵּי אֵל לֹא יִכְלוּ
עַד שֵׂיבָה עַד זִקְנָהבְּשִׂמְחָה וּבִרְנָנָה
מַהֵר שִׂמְחוּ גַּם גִּילוּעִמִּי אַחַי רֵעָי
יַיִן שֵׁכַר הוֹבִילוּעַתָּה אֶל תּוֹךְ מֵעָי
הָכִינוּהַרְנִינוּשִׂישׂוּ אֶל שַׁעֲשֻׁעָי
כָּל פֶּלֶךְ וּמְדִינָהבְּשִׂמְחָה וּבִרְנָנָה
חִזְקוּ בָאֵל לִבְטוֹחַכִּי יִוָּסֵד הֵיכָל
קָמִים גִּבּוֹרֵי כֹחַמָחָר חֶרֶב תֹּאכַל
נָקוּמָהנָרוּמָהמַלְכֵּנוּ כֹּל יוּכַל
חִישׁ תָּדוּץ אַלְמָנָהבְּשִׂמְחָה וּבִרְנָנָה
מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַאֲזַי הָאֵל רַחְמָן
נָתַץ כָּרַת הִרְתִּיחַזֵכֶר זֶרַע הָמָן
הוֹבִישׁוּהוֹבִישׁוּגַּם הֵם כְּשׁוֹד שַׁלְמָן
וּפָרְחָה שׁוֹשַׁנָּהבְּשִׂמְחָה וּבִרְנָנָה
מוֹצִיא אֲסִירִים פּוֹדֶהמֶלֶךְ עוֹלָם וָעֶד
כָּל צַר צוֹרֵר צוֹדֶההַכְרֵת כִּי בָא מוֹעֵד
יַעְתִּירוּיַקְטִירוּפֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד
מָר דְּרוֹר עִם לְבוֹנָהבְּשִׂמְחָה וּבִרְנָנָה

גרסת הדפסה
 
על הפיוט
   פיוט לפורים במנהג מקצת קהילות. נראה כי הנוסח לפנינו מורכב מרובד מקורי שחתימתו 'אברהם חזק', והוא בן שש מחרוזות, ומרובד משני בן שתי מחרוזות שנוסף אי-אז וחתימתו 'משה אהרן', העולה מצירוף אותיות הפתיחה של שבע המלים הראשונות במחרוזת השביעית: "מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ אֲזַי הָאֵל רַחְמָן נָתַץ"; על ידי תוספת זו הופך 'אברהם' משמו הפרטי של הפייטן – שזהותו לא נתבררה – לשמו של אבי האומה, אליו מצטרפים משה ואהרן.
על הפיוט שורה אווירת שמחה מיוחדת, כיאה וכראוי לחג שלשמו נתחבר; בהתאם לכך, כל המחרוזות נחתמות בצירוף הקבוע "בְּשִׂמְחָה וּבִרְנָנָה". הפייטן חוגג את עצם יכולתו לשיר על מפלת המן ועל כשלון מזימתו, וברוח פורימית אופיינית הוא מזמין את רעיו להשקות אות ביין. אל מול מגילת אסתר, המתארת את שהתרחש בשושן כביכול ללא כל מעורבות אלוהית ניכרת, מדגיש הפייטן לאורך הפיוט כולו את נוכחותו הנסתרת אך הפעילה של הקדוש ברוך הוא מאחורי הקלעים.
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום