על הפיוט אמנות השיר פירוש עיון בפיוט על המחבר מדרש פיוט אישי כיתבי יד ודפוסים עתיקים גרסת הדפסה  
 
 
 
זימון על פי חז"ל
מסורות המזרח
המזמן אומר: הַב לָן וְנִבְרִיךְ בִּרְשׁוּת מַלְכָּא עִלָּאָה קַדִּישָׁא,
(בשבת וּבִרְשׁוּת שַׁבָּת מַלְכְּתָא),
(ביום טוב וּבִרְשׁוּת יוֹמָא טָבָא אֻשְׁפִּיזָא קַדִּישָׁא),
(בסוכות וּבִרְשׁוּת שִׁבְעָה אֻשְׁפִּיזִין עִלָּאִין קַדִּישִׁין),
וּבִרְשׁוּת מוֹרַי וְרַבּוֹתַי וּבִרְשׁוּתְכֶם,
נְבָרֵךְ (כשיש מנין: אֱלֹהֵינוּ) שֶׁאָכַלְנוּ מִשֶּׁלּוֹ.
המסובים עונים: בָּרוּךְ (במנין: אֱלֹהֵינוּ) שֶׁאָכַלְנוּ מִשֶּׁלּוֹ וּבְטוּבוֹ חָיִינוּ.
והמזמן חוזר: בָּרוּךְ (במנין: אֱלֹהֵינוּ) שֶׁאָכַלְנוּ מִשֶּׁלּוֹ וּבְטוּבוֹ חָיִינוּ.
ספרד ואשכנז
המזמן אומר: רַבּוֹתַי /או חֲבֵרַי/, הָבָה נְבָרֵךְ.
המסובים עונים: יְהִי שֵׁם ה' מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
והמזמן חוזר: יְהִי שֵׁם ה' מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
בִּרְשׁוּת (אָבִי מוֹרִי) (בַּעַל הַבַּיִת הַזֶּה), (מָרָנָן וְרַבָּנָן וְרַבּוֹתַי) נְבָרֵךְ (כשיש מנין: אֱלֹהֵינוּ) שֶׁאָכַלְנוּ מִשֶּׁלּוֹ.
המסובים עונים: בָּרוּךְ (במנין: אֱלֹהֵינוּ) שֶׁאָכַלְנוּ מִשֶּׁלּוֹ וּבְטוּבוֹ חָיִינוּ.
והמזמן חוזר: בָּרוּךְ (במנין: אֱלֹהֵינוּ) שֶׁאָכַלְנוּ מִשֶּׁלּוֹ וּבְטוּבוֹ חָיִינוּ.

גרסת הדפסה
 
על הפיוט
  
   ברכת הזימון היא ברכה מקדימה לברכת המזון הנאמרת כאשר לפחות שלושה סועדים יחד - 'שלשה שאכלו כאחד חייבין לזמן' (משנה ברכות ז, א). מטרת הזימון היא לאחד את הסועדים ולכנס אותם לקריאה משותפת של ברכת המזון, מעין ׳מניין׳ קטן של אנשים היוצר סוג של תפילה ציבורית. בכך מקבלת ברכת המזון גוון נוסף של חשיבות לעומת שאר הברכות בהן אין זימון. בתלמוד, ביססו את חובת הזימון על הפסוק בתהלים (לד, ד) "גַּדְּלוּ לַה' אִתִּי וּנְרוֹמְמָה שְׁמוֹ יַחְדָּו".

הזימון פותח בקריאה של המזמן המזמינה את המשתתפים בטקס הזימון. הם משיבים לו בהבעת הסכמה להשתתף בזימון ואז מזמין המזמן את כלל הסועדים לברך את ברכת המזון. הסועדים עונים לו במשפט המתמצת את ברכת המזון ׳ברוך אלוהינו שאכלנו משלו׳, המזמן חוזר אחריהם, ואז מברכים כולם יחד את ברכת המזון. נהוג שהמזמן קורא בקול רם את הברכה הראשונה של ברכת המזון - ברכת "הזן", והשותפים לזימון מאזינים לברכה עד תומה, מה שמבטא את השתתפותם בזימון. נהוג לכבד בברכת המזמן את החשוב מבין הנוכחים.
   
   
תימן ראשי | פיוט ושירה | גלריית וידאו | מאמרים | רדיו תימן | אודות
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

מכון בן צבי רננות קהילות שרות הספריה הלאומית ארכיון הצליל בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית משרד החינוך מנהל תרבות אקום