על הפיוט אמנות השיר פירוש עיון בפיוט על המחבר מדרש פיוט אישי כיתבי יד ודפוסים עתיקים גרסת הדפסה  
 
 
 
כל ברואי מעלה ר' שלמה אבן גבירול
ספרד מאה 11
כָּל בְּרוּאֵי מַעְלָה וּמַטָּה
יְעִידוּן יַגִּידוּן כֻּלָּם כְּאֶחָד
ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד
שְׁלוֹשִׁים וּשְׁתַּיִם נְתִיבוֹת שְׁבִילָךְ
לְכָל מֵבִין סוֹדָם יְסַפְּרוּ גָדְלָךְ
מֵהֶם יַכִּירוּן כִּי הַכֹּל שֶׁלָּךְ
וְאַתָּה הָאֵל הַמֶּלֶךְ הַמְּיֻחָד
לְבָבוֹת בְּחָשְׁבָם עוֹלָם בָּנוּי
יִמְצְאוּ כָל יֵשׁ בִּלְתְּךָ שָׁנוּי
בְּמִסְפָּר בְּמִשְׁקָל הַכֹּל מָנוּי
כֻּלָּם נִתְּנוּ מֵרוֹעֶה אֶחָד
מֵרֹאשׁ וְעַד סוֹף יֵשׁ לְךָ סִמָּן
צָפוֹן וָיָם וְקֶדֶם וְתֵימָן
שַׁחַק וְתֵבֵל לְךָ עֵד נֶאֱמָן
מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד
הַכֹּל מִמְּךָ נִזְבַּד זָבוֹד
אַתָּה תַעֲמֹד וְהֵם יֹאבְדוּ אָבוֹד
לָכֵן כָּל יְצוּר לְךָ יִתֵּן כָּבוֹד
כִּי מֵרֹאשׁ וְעַד סוֹף הֲלֹא אָב אֶחָד
 
נוסח הפיוט וניקודו עפ"י ישראל לוין, שלמה אבן גבירול – שירים
גרסת הדפסה
 
על הפיוט
  
   פיוט מאת ר' שלמה אבן-גבירול, מגדולי המשוררים העבריים בספרד המוסלמית (המאה ה-11), שחתם שמו בראשי המחרוזות, כמו גם בראשי הטורים של המחרוזת הראשונה. הפיוט זכה לתפוצה נרחבת בכל הקהילות הספרדיות והוא מושר בזמנים שונים – במנהג איטליה הוא נאמר בסדר הסליחות, במנהג כמה מהקהילות (פרס, כורדיסטן, תימן) הוא נאמר כבקשה בתפילת שחרית של שלושת הרגלים, ובכל הקהילות הוא מושר בשבת. כברבים מפיוטי רשב"ג, גם כאן ניכרת השפעתם של חיבורים מיסטיים קדומים, ובראשם 'ספר יצירה'. המשורר נסמך עליו ועל החיבור הידוע בשם 'פרק שירה' כדי לתאר כיצד יסודות ההוויה כולה מודים באחדותו של האל, כמו כל הבריה, כמו כל היצור; "כָּל בְּרוּאֵי מַעְלָה וּמַטָּה / יְעִידוּן יַגִּידוּן כֻּלָּם כְּאֶחָד / ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד". לא בכדי נחתמות כל המחרוזות במילה "אֶחָד"; דומה שכוחו של הפיוט במתח הקוטבי שבין ריבוי ומיעוט: אל מול הוויה מפוצלת, מרובדת, רבת עוצמה על פי דרכה, ניצבת יחידותו הבלבדית של הא-לוהים, ומבליטה את נשגבותו.    
   
תימן ראשי | פיוט ושירה | גלריית וידאו | מאמרים | רדיו תימן | אודות
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

מכון בן צבי רננות קהילות שרות הספריה הלאומית ארכיון הצליל בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית משרד החינוך מנהל תרבות אקום