על הפיוט אמנות השיר פירוש עיון בפיוט על המחבר מדרש פיוט אישי כיתבי יד ודפוסים עתיקים גרסת הדפסה  
 
 
 
הבדלה על פי חז"ל
מסורות המזרח
רִאשׁוֹן לְצִיּוֹן הִנֵּה הִנָּם וְלִירוּשָׁלַיִם מְבַשֵּׂר אֶתֵּן:
כּוֹס יְשׁוּעוֹת אֶשָּׂא וּבְשֵׁם ה' אֶקְרָא: אָנָּא ה' הוֹשִׁיעָה נָּא, אָנָּא ה' הַצְלִיחָה נָא:
הַצְלִיחֵנוּ, הַצְלִיחַ דְּרָכֵינוּ, הַצְלִיחַ לִמּוּדֵנוּ. וּשְׁלַח בְּרָכָה, רְוָחָה וְהַצְלָחָה בְּכָל־מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ, כְּדִכְתִיב: יִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת ה', וּצְדָקָה מֵאֱלֹהֵי יִשְׁעוֹ: לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה וְשָׂשׂוֹן וִיקָר: וּכְתִיב: וַיְהִי דָוִד לְכָל־דְּרָכָיו מַשְׂכִּיל, וַה' עִמּוֹ: כֵּן יִהְיֶה עִמָּנוּ.
וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי ה': כֵּן נִמְצָא חֵן וְשֵׂכֶל טוֹב בְּעֵינֵי אֱלֹהִים וְאָדָם.
סַבְרִי מָרָנָן (ועונים: לְחַיִּים).
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן.
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא מִינֵי/ עֲצֵי/ עִשְׂבֵּי/ בְשָׂמִים.
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל וּבֵין אוֹר לְחֹשֶׁךְ, וּבֵין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים וּבֵין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל.
חסידים ואשכנז
הִנֵּה אֵל יְשׁוּעָתִי, אֶבְטַח וְלֹא אֶפְחָד, כִּי עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ ה', וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה: וּשְׁאַבְתֶּם מַיִם בְּשָׂשׂוֹן, מִמַּעַיְנֵי הַיְשׁוּעָה: לַה' הַיְשׁוּעָה, עַל עַמְּךָ בִרְכָתֶךָ סֶּלָה: ה' צְבָאוֹת עִמָּנוּ, מִשְׂגָּב לָנוּ אֱלֹהֵי יַעֲקֹב סֶלָה: ה' צְבָאוֹת אַשְׁרֵי אָדָם בֹּטֵחַ בָּךְ: ה' הוֹשִׁיעָה, הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ: לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה וְשָׂשׂוֹן וִיקָר: כֵּן תִּהְיֶה לָּנוּ. כּוֹס יְשׁוּעוֹת אֶשָּׂא וּבְשֵׁם ה' אֶקְרָא:
סַבְרִי מָרָנָן
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא מִינֵי בְשָׂמִים.
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל, בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ, בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים, בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל.

גרסת הדפסה
 
על הפיוט
  
   טקס "ההבדלה" מתקיים עם צאת השבת או החג ומטרתו היא לסמל את המעבר בין קודש לחול ולאפשר את המעבר מהדברים האסורים לעשייה בשבת אל הפעולות הרגילות בימות החול. הטקס נעשה בדרך כלל בבית, במסגרת משפחתית. בחלק מן הקהילות הספרדיות נוהגים לערוך טקס הבדלה בבית הכנסת, מיד לאחר תפילת ערבית של מוצאי שבת או חג.
מרכזו של הטקס הוא ארבע ברכות - ברכה על היין, על בשמים, על הנר וברכת "המבדיל בין קודש לחול" (במוצאי חג לא מברכים על הבשמים ועל הנר). לפני הברכות עצמן נאמרים פסוקים שונים (עם הבדלים מסוימים בין הקהילות הספרדיות והאשכנזיות) הקשורים בבקשת ישועה וברכת הצלחה לקראת ימי המעשה הקרובים. בקהילות הספרדיות נוהגים להוסיף בקשות אישיות, כל אחד לפי צרכיו.
תחושת הזמן המעגלי באה לידי ביטוי אל מול הדלקת נרות השבת והקידוש על היין המסמנים את כניסת השבת, וכנגדן ברכת "מאורי האש" והברכה על כוס היין של ההבדלה המסמנים מצדם את הפרידה מהשבת והמעבר לימות החול. הרחת הבשמים בעת ההבדלה נועדה להשיב את הנפש אחרי הסתלקותה של "הנשמה היתירה" המתווספת לאדם בשבת (על פי הקבלה).

על פי הרב יוסף חיים (ה'בן איש חי') ברכת ההבדלה היא ברכה הנותנת ביטוי לכל החושים וסדר הברכות שבה נע מן הגס אל הדק, המופשט ומקביל לסדר האיברים בפניו של האדם (פה, אף, עיניים).
הברכה על היין מפעילה את חוש הטעם, שאותו אפשר לחוש רק בפה. האף, מעל הפה, מריח את הבשמים. חוש הריח הוא הנאה מופשטת יותר מהטעם. לטעום אפשר רק בפה, אבל להריח אפשר גם מרחוק. העיניים, מעל האף, הן אלו שרואות את האש המרצדת. חוש הראייה הוא חוש למרחקים ארוכים – אפשר לראות את הירח, השמש, הכוכבים. הברכה האחרונה – ברכת "המבדיל בין קודש לחול", היא ברכה שכולה רוחנית והיא פונה לשכל. השכל הוא זה שמבדיל בין אור לחושך, בין טוב לרע, בין קודש לחול.

בדרך כלל נאמרת ההבדלה (למעט הברכות עצמן) כשירת מענה בין החזן והקהל. החזן אומר פסוק מסוים והקהל חוזר על הפסוק או משיב בפסוק נגדי. לחני ההבדלה שונים ממסורת למסורת. במסורת הספרדית ירושלמית ההבדלה נאמרת בכל שבת במקאם שונה, במסורת האשכנזית יש מנגינת נוסח בה החזן אומר את ההבדלה, בחסידות מודזיץ' יש לחן מיוחד להבדלה שהתקבל ומושר על ידי רבים, לר' שלמה קרליבך יש נוסח משלו להבדלה שגם הוא התקבל ומושר בבתים רבים.
החפצים הנלווים לטקס ההבדלה (נר קלוע, גביע ו׳מגדל׳ בשמים) הם מבין פריטי היודאיקה המעוצבים ביותר לאורך הדורות ומקשטים בתים יהודיים רבים.
   
   
תימן ראשי | פיוט ושירה | גלריית וידאו | מאמרים | רדיו תימן | אודות
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

מכון בן צבי רננות קהילות שרות הספריה הלאומית ארכיון הצליל בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית משרד החינוך מנהל תרבות אקום