English
 
   שתף שמיעה איכותית
על הפיוט על הלחן על הביצוע והמבצעים על הרקע המסורתי עוד על המקאם תווים גרסת הדפסה  
 
 
הנני העני ממעש לא ידוע
אשכנזלחן: יוסל'ה רוזנבלטאוקראינה-ארה"ב-ישראל, מאה 20
הִנְנִי הֶעָנִי מִמַּעַשׂ
נִרְעַשׁ וְנִפְחַד מִפַּחַד יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל
בָּאתִי לַעֲמֹד וּלְהִתְחַנֵּן לְפָנֶיךָ
עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר שְׁלָחוּנִי
וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵינִי כְדַאי וְהָגוּן לְכַךְ
לָכֵן אֲבַקֵּשׁ מִמְּךָ
אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב
ה' ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל
שַׁדַּי אָיֹם וְנוֹרָא
הֱיֵה נָא מַצְלִיחַ דַּרְכִּי
אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְעוֹמֵד לְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עָלַי וְעַל שׁוֹלְחַי
וְנָא אַל תַּפְשִׁיעֵם בְּחַטֹּאתַי
וְאַל תְּחַיְּבֵם בַּעֲווֹנוֹתַי
כִּי חוֹטֵא וּפוֹשֵׁעַ אָנִי
וְאַל יִכָּלְמוּ בִפְשָׁעַי
וְאַל יֵבוֹשׁוּ בִי
וְאַל אֵבוֹשׁ בָּם
וְקַבֵּל תְּפִלָּתִי כִּתְפִלַּת זָקֵן וְרָגִיל
וּפִרְקוֹ נָאֶה וּזְקָנוֹ מְגֻדָּל וְקוֹלוֹ נָעִים
וּמְעוּרָב בְּדַעַת עִם הַבְּרִיּוֹת
וְתִגְעַר בְּשָׂטָן לְבַל יַשְׂטִינֵנִי
וִיהִי נָא דִגְלֵנוּ (נ"א דִּלּוּגֵנוּ) עָלֶיךָ אַהֲבָה
וּפְשָׁעֵינוּ תְּכַסֶּה בְּאַהֲבָה
וְכָל צָרוֹת וְרָעוֹת
הֲפָךְ נָא לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל
לְשָׂשֹוֹן וּלְשִׂמְחָה לְחַיִּים וּלְשָׁלוֹם
וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ
וְאַל יְהִי שׁוּם מִכְשׁוֹל בִּתְפִלָּתִי
וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ
ה' אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב
הָאֵל הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא אֵל עֶלְיוֹן
אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה
שֶׁכָּל הַמַּלְאָכִים שֶׁהֵם פּוֹעֲלֵי תְפִלּוֹת
יָבִיאוּ תְפִלָּתִי לִפְנֵי כִסֵּא כְבוֹדֶךָ
וְיָפִיצוּ אוֹתָהּ לְפָנֶיךָ
בַּעֲבוּר כָּל הַצַּדִּיקִים וְהַחֲסִידִים וְהַתְּמִימִים וְהַיְשָׁרִים
וּבַעֲבוּר כְּבוֹד שִׁמְךָ הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא
כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל בְּרַחֲמִים
בָּרוּךְ אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה

גרסת הדפסה
 
 לחנים וביצועים נוספים
על הפיוט
    'הנני העני ממעש' היא תפילה מיוחדת לשליח ציבור, הנאמרת בקהילות האשכנזיות קודם שמתחיל שליח הציבור לעבור לפני התיבה בתפילות מוסף של ראש השנה ושל יום הכיפורים. בתפילה זו עומד שליח הציבור על הפער שבין אישיותו על פגמיה וחסריה לבין תפקידו הכבד, בייצוג הציבור לפני הקדוש ברוך הוא.
כבר במקרא מצוי הרעיון שהאדם הצדיק יכול להתפלל אף על אחרים. רעיון זה מתחיל להתמסד סביב תפקידו של החזן או בעל התפילה בעולמם של התנאים. במסכת תענית, בהקשר של נסיבות מצוקה ציבורית, נדרש משליחו של הציבור להיות בעל תכונות אישיות נעלות.
לצד מודעותו של שליח הציבור לכך שהוא מייצג ציבור בפנייתו אל ה', הוא מודע גם לתפקידו החשוב ולעתים המכריע בהובלת התפילה. בידו מסורים יסודות שונים המעצבים את צורתה של התפילה: הוא מכתיב את קצב התפילה, הוא קובע את נעימות התפילה ושיריה, ובכך כמובן את האווירה בבית הכנסת, הוא עשוי לעודד את הקהל להיות שותפים פעילים, או להעצים את קטעי הסולו המוסיקליים שלו ועוד. בהשראתו יכול החזן להאציל מכוחו על תפילתו של כל פרט בקהל.
תפילת 'הנני העני ממעש', בעומדה בראש השנה (שחל להיות בימות החול) מיד אחרי התקיעות הראשונות (תקיעות דמיושב), נאמרת בזמן משמעותי ביותר, ברגעים של פתיחת הלב לקראת התפילה המרכזית או לפחות הארוכה ביותר בימים הנוראים. אמנם זו תפילה ספציפית מאוד, ההולמת באופן מדויק רק את צרכיו של אדם אחד מתוך הציבור, ובכל זאת, גילוי הלב האישי של שליח הציבור בפני קהלו, גם אם במנהגים מסוימים קטעים ממנו אומר שליח הציבור בלחש, מהדהד בלבו של כל אחד מהמתפללים ומעורר בו את חשבון נפשו הוא. אופיה האינטימי, החרד והרוטט של תפילה זו מהווה מנוף חוויתי לקראת תפילת הלחש הבאה בעקבותיה.
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום