English
 
   שתף שמיעה איכותית
על הפיוט על הלחן על הביצוע והמבצעים על הרקע המסורתי עוד על המקאם תווים גרסת הדפסה  
 
 
ויאהב אומן יתומת הגן ר' אלעזר ביריבי קיליר
לחן: אשכנז
וַיֶּאֱהַב אוֹמֵן יְתוֹמַת הֶגֶן
אֲמָנָהּ שִׁבְעִים וְחָמֵשׁ בַּעֲדָהּ לְהָגֵן
אָז מֵאָז כְּחָז יוֹדֵעַ נַגֵּן
אַרְיֵה בֶן זְאֵב לְיֶשַׁע הוֹגֵן
אָץ לְהַזְכִּיר אוֹתוֹ מְנַגֵּן
וּמָרְדְּכַיאֻמַּץ בְּאֶלֶף הַמָּגֵן
[בא"י מגן אברהם]
הַמֶּלֶךְ בְּכֵס יָהּ חַק לְזֶרַע כֹּה יִהְיֶה
בַּקָּמִים כָּל נֶשֶׁם לֹא תְחַיֶּה
בֶּן בְּכוֹרַת חַל דְּבַר אֶהְיֶה
בְּקוֹץ אֲשֶׁר נִכְמַר וַיְחַיֶּה
בְּכֵן צִפְעוֹ צָץ לְצִדִּים שֶׁיִּהְיֶה
יָצָאלְמָרְרוֹ מוֹר בִּגְשָׁמִים מְחַיֶּה
[בא"י מחיה המתים]
אֶת אֶסְתֵּרגַּל מִמַּסְתֵּיר לְגוֹאֵל
גּוֹי כְּנוֹאַשׁ מִלְּהִגָּאֵל
גּוֹזֵר אִם אֵין לָאִישׁ גּוֹאֵל
גָּלַף מִיָּשְׁפֵה תַּבְנִית הַגּוֹאֵל
גָּשׁ כְּאָח לְצָרָה לְצַחְצֵחַ הַגּוֹאֵל
מִלִּפְנֵיעִיר וְקַדִּישׁ לְהַקְדִּישׁ אָאֵל
[בא"י האל הקדוש]
מִכָּל דּוֹרוֹ בָּן לְהִתְבּוֹנֵן
דַּעַת מֵאֵי זֶה חֵטְא צָג צַר שׁוֹנֵן
דִּבְרַת אָב כְּזָכַר אוֹנֵן
דַּלְתֵי צוּר כְּנֵסָה דָּפַק [דָּבַק] וְחִנֵּן
דְּגָלִים לְשַׁלֵּשׁ תַּעַן וּלְחַנֵּן
הַמֶּלֶךְ זַעֲקָם בָּן דֵּעָה חוֹנֵן
[בא"י חונן הדעת]
הַנָּשִׁים הַהֲגוּנוֹת לְכֵס יְשִׁיבָה
הֻכְאֲרוּ וּסְעָרָה בָם נָשָׁבָה
הֲדַסָּה זֹאת כְּגַע לָהּ תּוֹר וּמַחֲשָׁבָה
הֻלְּלָה לְכָל רוֹאֶיהָ וְעֵזֶר לוֹ שִׁוָּה
הָדַר יְמִינִי לְשׁוֹבֵב שׁוֹבֵבָה
בִּלְבוּשׁרַצּוֹת רוֹצֶה בִתְשׁוּבָה
[בא"י הרוצה בתשובה]
וַתִּשָּׂאוַתָּבֹא בֶאֱלוֹהַּ
וְלֹא יָדְעָה כִּי זֹאת עָשְׂתָה יַד אֱלוֹהַּ
וַיִּבְעַר חָנֵף בְּכָל גְּבוּל לִשְׁלוֹחַ
וּבְהַגִּיעַ תּוֹר בִּנְיָן לִצְלוֹחַ
וּבַת אֲבִיחַיִל לָבְשָׁה צָלוֹחַ
מַלְכוּת בָּהּ רִבָּה מַרְבֶּה לִסְלוֹחַ
[בא"י המרבה לסלוח]
חֵן זֻבְּדָה מֵהַרֲרֵי אֵל
זְכוּתָהּ עִמְעַם בְּיַד בֶּן אֲבִיאֵל
זֹאת בְּבוֹאָהּ הֲלוֹם נָשְׂאָה עַיִן לָאֵל
זָכְרָה נָּא לִי צִדְקַת הַרֲרֵי אֵל
זֶה הֱכִינָהּ לְאוֹת לְתִקּוּן אֲרִיאֵל
תְּכֵלֶתיָדָהּ עֲשׂוֹת לִגְאוּלֵי אֵל
[בא"י גואל ישראל]
וָחֶסֶד חִסְּדָהּ חָסִיד הַמְחוֹלְלִי
חוּר וְכַרְפַּס וְכֶתֶם וַחֲלִי
חִיְּלָהּ רוֹץ רֹאשׁ פֶּתֶן מְגַחֲלִי
חָרוֹן בּוֹ לְשַׁלֵּחַ עוֹד מִלְּאַכְּלִי
חִלָּת פְּנֵי אֱלֹהִים ה' חֵילִי
וָחוּררַב חִתְּלִי רוֹפֵא חֹלִי
[בא"י רופא חלי עמו ישראל]
לְפָנָיו טָבַע הוֹד אַבְרֵךְ
טָבוּעַ הָיָה וּמוּכָן לְהַאֲרֵךְ
טֻמְּנָה וְסֻתָּרָה מִפְּרוֹעַ יָרֵךְ
טָמֵא כְּהוּגְרַל גַּפְנָהּ לְהַבְרֵךְ
טוֹב פָּץ לָהּ קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ
וַעֲטֶרֶתבִּשְׁנַת טוֹבָתֵךְ בְּגֶשֶׁם אֲבָרֵךְ
[בא"י מברך השנים]
מִכָּל יוֹדְעֵי דַת שְׁפַתֵּי מַרְבֵּץ
יָקַר יְמִינִי בְדַת יָמִין רוֹבֵץ
יְפִי עֲדִי עֲדָיִים מַשְׁבֵּץ
יָצָא מְלֻבָּשׁ עַל יָד קוֹבֵץ
יָרַשׁ מַתָּן שְׁאֵלוֹת יַעְבֵּץ
זָהָביִמֵּן לֶאֱסוֹף נִדָּחִים מְקַבֵּץ
[בא"י מקבץ נדחי עמו ישראל]
הַבְּתוּלוֹתכְּהִקָּבֵץ שֵׁנִית בְּמַאֲהֵב
כְּבוּדָה בַת מֶלֶךְ הִשְׁלִיכָה יָהֵב
כִּי צַדִּיק ה' צְדָקוֹת אָהֵב
כָּמַס דֹּב רִשְׁפֵּי לַהַב מַלְהִיב לְלַהֵב
כָּרָה שׁוּחַ לָעַד לְחֻמּוֹ לְהַבְהֵב
גְּדוֹלָהקָפַץ בַּדִּין מִשְׁפָּט אָהֵב
[בא"י מלך אוהב המשפט]
וַיָּשֶׂםלַיְלָה וּתְנוּמָה הִמְנִיעַ
לֵיל אֲשֶׁר תַּנִּין וְיָרֵב הֵנִיעַ
לַדּוֹרוֹת אוֹתוֹ הִצְנִיעַ
לִהְיוֹת לְפִלְאוֹ צָנוּעַ
לָכַד זֵד יָהִיר וּבְאַשְׁמוּרוֹ הִכְנִיעַ
וְתַכְרִיךְ יְחוּמָיו שַׁח זֵדִים מַכְנִיעַ
[בא"י מכניע זדים]
כֶּתֶר מְלוּכָה מֵאָז הָיָה מֻבְטָח
מֵאֵלָיו הָיָה לְהִנָּתֵן לְבַת הֻבְטַח
מְלָכוֹת כְּשָׁרוּהָ מַרְאָם הוּטַח
מִטּוֹבַת זִיו הוֹד מֶבָּטָהּ
מֵרֹאשׁ עַד עֵקֶב לִבָּהּ בָּטַח
בּוּץלְהַאֲמִירָהּ בְּמָעוֹז וּמִבְטָח
[בא"י (משען ו)מבטח לצדיקים]
מַלְכוּתנֶחְפָּזָה כְּחָזוּ רְבִיד
[נָבָל] נָתוּן עַל יְדִיד מִיַּד מַעֲבִיד
נִשְּׂאוֹ מֵעַל כֹּל וְטָרְחוֹ הִכְבִּיד
נִינָיו כְּתָרְזוֹ לְהַאֲבִיד
נְשׂוּאֵי רַחַם זֶבֶד טוֹב הִזְבִּיד
וְאַרְגָּמָןיִמְּנָם לְכוֹנֵן עִיר דָּוִד
[בא"י בונה ירושלים]
בְּרֹאשָׁהּסֻיַּם זֵר אֲשֶׁר הֻפְלָא
סוּגַת שׁוֹשָן עֲלוֹת מִשִּׁפְלָה
שִׂיחַ רְדוּמִים כְּהִקְשִׁיב מִמַּכְפֵּלָה
שֵׂעִיר וּשְׂרִידָיו שַׁחַת הִפִּילָה
סְגוּרֵי כֶלֶא הֵפֶן מֵאֲפֵלָה
וְהָעִיררוֹן כָּפְלָה לְשׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה
[בא"י שומע תפלה]
וַיַּמְלִיכֶהָעֲזוֹר לְאוֹם מוֹרָאָה
עֲצוּרָה הָיְתָה לְכֵן מֵעֵת נִבְרְאָה
עֲמִיתָהּ הִפְגִּיעַ בַּעֲדָהּ קְרִיאָה
עַד עֵת בּוֹא דְבָרוֹ אֲשֶׁר רָאָה
עֱנוּתָם לַחוֹזִים שַׁדַּי הֶרְאָה
שׁוֹשַׁןחוֹחִים לְעָבְדוֹ בְיִרְאָה
[בא"י שאותך (לבדך) ביראה נעבד]
תַּחַתפִּלְפּוּל יְגִיעַ לֶקַח טוֹב
פָּעַלְתָּ צַדִּיק פָּעֳלָם לַטּוֹב
פְּאֵר אֹמֶר אֲשֶׁר הוּא טוֹב
פּוּר הָפַךְ לְמִשְׁתֶּה וְיוֹם טוֹב
פְּדוּת כֵּן תָּחִישׁ לְהָהָר הַטּוֹב
צָהֲלָהזִמְרָה לְהוֹדוֹת לְאֵל טוֹב
[בא"י הטוב שמך ולך נאה להודות]
וַשְׁתִּיצֹאֲנָה לְמַעֲרָכוֹת
קְצִינוּת כְּהֻכְתְּרָה מִמְּלָכוֹת
רַגְלֵי אַיֶּלֶת בָּמוֹת דּוֹרְכוֹת
שִׁבְעִים יְמֵי צָר עֲלוֹת לָהּ אֲרוּכוֹת
תָּקְפָה עִם דּוֹד לְעֵינֶיהָ בְּרֵכוֹת
וְשָׂמֵחָהקוֹל נִשְׁמַע מֵחֲרַכּוֹת
וְדוֹבֵר שָׁלוֹם מִמְעוֹן הַבְּרָכוֹת
[בא"י המברך את עמו ישראל בשלום]

גרסת הדפסה
 
 לחנים וביצועים נוספים
על הפיוט
    פיוט מסוג 'קרובת י"ח' לפורים, אשר נשתמרה במקצת קהילות אשכנז עד ימינו אנו, מעשה ידיו של אחד מגדולי פייטני ישראל הקדומים – ר' אלעזר בירבי קליר (ארץ ישראל, המאות השישית-שביעית). 'קרובת י"ח' היא סוגה של פיוטים שנועדו לעטר במועדים מיוחדים את תפילת העמידה בת שמונה-עשרה הברכות; משום כך מכיל פיוטנו שמונה-עשרה מחרוזות, אשר כל אחת מהן מסתיימת בלשון 'מעין החתימה', כלומר, לשון המתכתבת עם חתימת הברכה הסמוכה לה מתפילת עמידה.
זוהי דוגמא מייצגת של פיוטים רבים במסורת אשכנז הנאמרים בתפילה, אבל לא התפתחה סביבם מסורת של הלחנה. החזן אומר בקול, בסגנון ניגון ה"נוסח" (נוסח התפילה), את השורות המרכזיות בטקסט - הרפרין או השורה המובילה אל הברכות (מגן אברהם, מחיה המתים, קדושה) ושאר הטקסט נאמר בלחש ע"י הקהל. למעשה, במאה וחמישים השנים האחרונות, ובעיקר בעשורים האחרונים, כבר אין כמעט אמירת קרובות ויוצרות במנהגי אשכנז, למעט ימים נוראים, ולמעט קהילות בודדות ונדירות. עם זאת, למרות המרכיב השירתי המינימלי בהקלטה שלפנינו, אנו רואים חשיבות בהעלאה של פיוטים כאלו, הן בשל קדמותם, הן בשל הסוגה המיוחדת שהם משתייכים אליה ושנשתמרה בדרך כלל רק במחזורי אשכנז, הן בשל חשיבותו של הטקסט והשפעתו על משוררים בדורות שלאחריו.
קורא מודרני עשוי להשתאות אל מול סגנונו של פיוטנו: מעבר ללשון הקסומה והחידתית – שלא פעם עוררה עליה ביקורת – ומעבר להסתמכות האין-סופית כמעט על מדרשי חז"ל, מצטיין הפיוט – כפיוטים רבים אחרים של הקליר – במבנה אדריכלי משוכלל ומפואר; אך באורח מאלף, מלאכת מחשבת זו, מלבד מה שיש בה כדי להרשים את הקורא וללמדו בינה, אינה מטשטשת או מעמעמת את הציפייה הפשוטה, הטריוויאלית, החוצה דורות של פייטנים ושופכי שיח, יהא סגנונם אשר יהא.
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום