שמיעה איכותית
על הפיוט על הלחן על הביצוע והמבצעים על הרקע המסורתי עוד על המקאם תווים גרסת הדפסה  
 
 
סעי יונה ר' דוד בן זכריה הלוי
לחן: תימן-כללי
סְעִי יוֹנָה וְשִׁמְעִינִיבְּכִנּוֹר נַגְּנִי
וּפִצְחִי זַמְּרִי רָנִּיבְּשִׁיר הִתְבּוֹנְנִי
וּמַהֵרִי וְאַל תִּפְנִילְדֶרֶךְ שוֹטְנִי
קְחִי צֵידָה וְנִסָּעָה
וְנִתְעַדֵּן וְנִשְׂבָּעָה
וְנִשְׁתֶּה מַעְיְנוֹת דֵּעָה
וְנָשִׁירָה עֲלֵי נֵבֶלוְזֶמֶר תִּתְּנִי
עֲמוֹדִי מַהֲרִי יוֹנָהוְהַתְקִינִי כְּלִי
וְנִכָּנֵס לְתוֹךְ גַּנָּהבְּתָמָר תַּעֲלִי
וְנֹאחֵזָה בְּסַנְסִנָּיווּפִרְיוֹ תֹּאכְלִי
וּמַהֵרִי עֲדִי עֶדְיֵךְ
שְׁנֵי תוֹרִים עֲלֵי לֶחְיֵךְ
וְיִנְאֶה בָּם כְּלִיל יָפְיֵךְ
תְּנִי נִזְמֵךְ עֲלֵי אַפֵּךְוְעָגִיל תִּתְּנִי

גרסת הדפסה
 
לחנים וביצועים נוספים ממסורת תימן
לחנים ממסורות נוספות

סגירה

תימן - מרכז
בביצוע צדוק צובירי ויוסף עוזרי
תימן – מאנכ'ה
בביצוע להקת בני תימן, קרית אונו
בביצוע מנחם ערוסי וקבוצת גברים מקרית אונו

ישראל – לחן: פורת נוב
בביצוע פורת נוב

סגירה

על הפיוט
    פיוט במנהג יהודי תימן, המיוחס לר' דוד בן זכריה הלוי (המחצית השנייה של המאה ה-16). כפיוטים תימניים רבים אחרים, פיוטנו בנוי מחרוזות עבריות וערביות לסירוגין; אלא שבמקרה דנן נעזר המשורר בתבנית זו גם כדי לגוון את דמות הדובר בשיר, ולהחליפו כמעט מדי מחרוזת. הדמויות השונות משוחחות זו עם זו; הן מגיבות זו לזו, משדלות זו את זו, מפצירות זו בזו – ושיחתן צובעת את הפיוט בצבעים עזים ומלאי חיוניות. דרך משל, מחרוזתו הראשונה של הפיוט 'סעי יונה' מבטאת את פניית המשורר לנפשו, בהזמינו אותה למסע רוחני טהור, יחד עמו, בדרך העולה לגן עדן. המחרוזת השנייה, מנגד, מבטאת את תגובתה של הנפש למשמע הקול; הפייטן, בעדינות רבה, מתאר את הנפש כמי שנשבית בקסמיו של הקול הנעים, הגם שאינה יודעת מקורו, ומבקשת ללכת אחריו.
ועם זאת, אף שמתיאור זה עולה נימה מיסטית למחצה, דומה כי בהמשך הפיוט משתלטת נימה פילוסופית יותר: דרכה של הנפש לעולם הטוב ארוכה, ובמהלכה עליה להתמודד עם היצר הרע, המאיים עליה כסערה בלב ים. מי שמעניק לה כלים להתמודדות זו הוא דווקא השכל, ה'מצויד' בידיעת תורה ובהכרת האל, ואינו נתון למשוגות היצר. או אז משיג המשורר את מטרתו: נפשו השתלמה על ידי שכלו, וכעת ראויה היא לבוא עמו ולהדבק באלוהיו. רק בשלב זה יכול המשורר לעבור בבטחה מן הפרט אל הכלל – ממנו עצמו, מהתעלותו הרוחנית, אל העם כולו, המייחל לשוב לציון ולזכות בקיום הבטחת הגאולה האלוהית.
   
תימן ראשי | פיוט ושירה | גלריית וידאו | מאמרים | רדיו תימן | אודות
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

מכון בן צבי רננות קהילות שרות הספריה הלאומית ארכיון הצליל בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית משרד החינוך מנהל תרבות אקום