English
 
   שתף שמיעה איכותית
על הפיוט על הלחן על הביצוע והמבצעים על הרקע המסורתי עוד על המקאם תווים גרסת הדפסה  
 
 
אל מלך יושב על כסא רחמים לא ידוע
לחן: תימן-כללי
וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא
ה'
ה'
אֵל
רַחוּם
וְחַנּוּן
אֶרֶךְ אַפַּיִם
וְרַב חֶסֶד
וֶאֱמֶת
נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים
נֹשֵׂא עָוֹן
וָפֶשַׁע
וְחַטָּאָה
וְנַקֵּה

גרסת הדפסה
 
 לחנים וביצועים נוספים
על הפיוט
    אמירת פסוקי י"ג מידות היא הלוז, המוקד והליבה של אמירת סליחות בימים הנוראים. פסוקי הסליחה והפיוטים הנלווים, התופסים אמנם את עיקר הזמן, אינם אלא מעטפת ומסגרת לאמירת י"ג מידות. מקור שלוש-עשרה המידות בדברי הקדוש ברוך הוא למשה בהתגלותו אליו בנקרת הצור לאחר חטא העגל, שעה שעלה משה להר סיני – בידו לוחות הברית השניים, ובפיו בקשת מחילה על חטאי העם.
את אמירת י"ג מידות מקדימה אמירת פיוט קדום ביותר (אולי המאות ה- 5-6) – 'אל מלך יושב על כסא רחמים' – הנשען על מדרש חז"ל שעל פיו, כשיושב הקדוש ברוך הוא לשפוט את ברואיו, בכסא דין הוא יושב; אך כשהוא שומע את קול השופר עולה מביניהם, מיד עובר הוא לכסא רחמים, "ומתמלא עליהם רחמים, והופך להם מדת הדין למדת הרחמים" (ויקרא רבה, כט, ג).
חשיבות עצומה הוענקה לאמירת שלוש-עשרה מידות כבר בימי התלמוד, כפי שעולה מדברי האמוראים רבי יוחנן ורב יהודה בתלמוד הבבלי, (ראש השנה יז, ע"ב). החזרה המילולית על תיאור הקדוש ברוך-הוא את עצמו, מבטיחה, לדברי התלמוד, מחילה וכפרה, ומכאן מובן מפני מה זכו פסוקים אלו להיאמר שוב ושוב בסדרי הסליחות במנהג כל העדות.
השוואת הנוסח הנאמר על ידינו למקורו המקראי מפליאה ממש; התיאור המקראי המלא נראה כך (שמות לד, ו-ז): "וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא: ה' ה', אֵל רַחוּם וְחַנּוּן, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת, נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים, נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה, וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה; פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים". חז"ל ומתקני התפילות, בתעוזה רוחנית רבה, קטעו את דברי הקדוש ברוך הוא באמצע הפסוק ("וְנַקֵּה"), כדי להותיר בתפילה אך ורק את מידות החסד והרחמים, ולהשכיח מלפניו כביכול את מידות הנקם והדין.
ויש מחכמי הדור האחרון שהטעימו כי אין די באמירת שלוש-עשרה המידות, אלא יש צורך בעשייתן בפועל, דהיינו – בכך שיקבל עליו האדם מידות והנהגות טובות וישאף להידמות לבוראו, או אז יזכה לא רק לכפר על עצמו, אלא גם לתקן עולם במלכות שדי.
   


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום