English
 
   שתף שמיעה איכותית
על הפיוט על הלחן על הביצוע והמבצעים על הרקע המסורתי עוד על המקאם תווים גרסת הדפסה  
 
 
בת אהובת (חון תחון) לא ידוע
לחן: חאלב מקאם: עושאק
חֹן תָּחֹן עַל בָּנֶיךָ, לָךְ שָׁבִים
וּבְפַחַד לְפָנֶיךָ, נִצָּבִים
יְרֵאִים עֵת יִקָּרְאוּ, לַדִּין. כִּי עַל כֵּן בָּאוּ, נִכְאָבִים:
זָכֹר תִּזְכֹּר רַחֲמִים, יוֹם הַדִּין
הָפֵר כַּעַס וּזְעָמִים, עֵת תָּדִין
לִירֵאֶיךָ וּלְחוֹשְׁבֵי שְׁמֶךָ הֵמָּה יוֹשְׁבֵי, עַל מִדִּין:
קָרֵב לִי שְׁנַת גֹּאֵל, וּפְדֵנִי
עַל מֵי מְנוּחוֹת הָאֵל, תַּנְחֵנִי
וּזְכָר לִי זְכוּת אִישׁ תָּם, עַל לִבְּךָ כַּחוֹתָם, שִׂימֵנִי:
אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמֹר לִי לְמַשָּׂא
רְאֵה צוּרִי גֹּאֲלִי אֵיךְ אֶשָּׂא
לֹא אוּכַל שְׂאֵת עָלַי
אֲבָל רֹעַ מִפְעָלַי, אֵל תִּשָּׂא

גרסת הדפסה
 
 לחנים וביצועים נוספים
על הפיוט
    פיוט זה פותח את תפילת ערבית של היום השני של ראש השנה בעדות המזרח. כנסת ישראל מדומה בו לבת ששנתה נודדת עליה בשל המחשבות על חטאיה ועוונותיה והיא קמה בשחר לשפוך את לבה ותחינותיה לפני האל. התיאור מעלה בזכרון את הרעיה בשיר השירים המבקשת את דודה בלילות, גם כאן נודדת שנתה של הבת והיא קמה לחפש את קרבת הדוד, את הסליחה והמחילה, גם כאן פונה כנסת ישראל אל הדוד ומבקשת: עַל לִבְּךָ כַּחוֹתָם שִׂימֵנִי. בהמשך השיר נעלמת הבת ואז מוצג עם ישראל כבנים העומדים לפני אביהם בתשובה ומקווים לרחמיו: חֹן תָּחֹן עַל בָּנֶיךָ לָךְ שָׁבִים וּבְפַחַד לְפָנֶיךָ נִצָּבִים - זהו הבית המוכר יותר של השיר ובו בעצם פותחים את תפילת הערב השני של ראש השנה. מעניין שהשיר הזה מצד אחד פותח את ראש השנה ומצד שני חותם (בכמה עדות) את אמירת הסליחות. הוא מושר גם בין שחרית למוסף של היום השני של ראש השנה, כאשר מחזירים את ספר התורה למקומו, ואז ניצב כל הקהל על רגליו כאיש אחד ושר את "חון תחון": קָרֵב לִי שְׁנַת גֹּאֵל וּפְדֵנִי... עַל לִבְּךָ כַּחוֹתָם שִׂימֵנִי.    


דף ראשי | מאגר הפיוטים | מאמרים וכתבות | קהילות שרות
פיוט לכל שבוע | 12 פיוטים נבחרים | שלחו ברכה מפויטת | מה חדש באתר
מוסדות וקישורים | לוח מודעות ואירועים | כיתבו אלינו | אודות האתר
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

רננות קהילות שרות הספרייה הלאומית בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית בית התפוצות
סמל אקום