שמיעה איכותית
על הפיוט על הלחן על הביצוע והמבצעים על הרקע המסורתי עוד על המקאם תווים גרסת הדפסה  
 
 
אהבת עולם (ערבית) מתוך התפילה
לחן: תימן
אַהֲבַת עוֹלָם בֵּית יִשְׂרָאֵל עַמְּךָ אָהָבְתָּ
תּוֹרָה וּמִצְוֹת חֻקִּים וּמִשְּׁפָּטִים אוֹתָנוּ לִמַּדְתָּ
עַל כֵּן ה' אֱלֹהֵינוּ בְּשָׁכְבֵנוּ וּבְקוּמֵנוּ
נָשִׂיחַ בְּחֻקֶּיךָ
וְנִשְׂמַח [וְנַעֲלֹז] בְּדִבְרֵי [תַלְמוּד] תּוֹרָתֶךָ
וּבְמִצְוֹתֶיךָ [וְחֻקּוֹתֶיךָ] לְעוֹלָם וָעֶד
כִּי הֵם חַיֵּינוּ וְאֹרֶךְ יָמֵינוּ
וּבָהֶם נֶהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה
וְאַהֲבָתְךָ אַל תָּסִיר [לֹא תָסוּר] מִמֶּנוּ לְעוֹלָמִים
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אוֹהֵב [אֶת] עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל

גרסת הדפסה
 
לחנים וביצועים נוספים ממסורת תימן
לחנים ממסורות נוספות

סגירה

תימן
  בביצוע אהרון עמרם

אשכנז
בביצוע אורי קרויזר
אשכנז-חזנות
בביצוע שמואל מלבסקי ומשפחתו
אשכנז-חזנות 2
בביצוע גרשון סירוטה
אשכנז-חזנות 3
בביצוע זבולון קוורטין
אשכנז-חזנות – לחן לימים נוראים
בביצוע שלום כץ
חסידות ברסלב
בביצוע שרגא לוי
אשכנז-אמסטרדם
בביצוע הנס בלומנדאל
חסידות ויז'ניץ
בביצוע מקהלת ויז'ניץ

סגירה

על הפיוט
    הברכה השנייה שלפני קריאת שמע של ערבית, הנאמרת הן בימות החול והן בשבתות ובמועדים; שינויי נוסח קלים בלבד ניכרים בהשוואת מנהגי העדות השונות. הברכה קרובה מאוד בתכניה לברכה המקבילה לה שלפני קריאת שמע של שחרית, ואפשר שאין היא אלא מעין נוסח מקוצר שלה.
לא רק אהבת הקב"ה לעמו מוזכרת בהדגשה רבה בברכה, אלא גם הודאה על נתינת התורה והמצוות, ומחויבותם של ישראל לעסוק בהן השכם והערב; ואכן, במקורות ההלכה מכונה לעתים ברכה זו, ובעיקר מקבילתה בשחרית, בשם 'ברכת התורה'. המחויבות לעיסוק בתורה אינה אלא מימוש של הציווי בקריאת שמע הנאמרת מיד לאחר מכן: "וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ (דברים ו, ו-ז). אך הקשר בין הברכה וקריאת שמע שלאחריה אינו מתמצה רק בזה; שכן אהבת האל לעמו המודגשת בברכה, היא כעין תמונת-ראי לאהבת ישראל את הקב"ה, שבה נפתחת קריאת שמע: "וְאָהַבְתָּ אֵת ה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ" (דברים ו, ה). ולפי דרכנו נמצאנו למדים, כי סמיכת הברכה והקריאה שלאחריה מכוננת דיאלוג של אהבה הדדית בין עליונים ותחתונים.

   
תימן ראשי | פיוט ושירה | גלריית וידאו | מאמרים | רדיו תימן | אודות
החיפוש באתר זה הוא בשיתוף מורפיקס
© כל הזכויות שמורות, סנונית (ראה תנאי שימוש)

מכון בן צבי רננות קהילות שרות הספריה הלאומית ארכיון הצליל בית אבי חי המרכז לחקר המוסיקה היהודית משרד החינוך מנהל תרבות אקום